Test Skoda Fabia Combi RS

Afbeelding 1 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 2 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 3 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 4 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 5 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 6 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 7 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 8 - Test Skoda Fabia Combi RS
Afbeelding 9 - Test Skoda Fabia Combi RS

Aan de buitenkant lijkt het net een standaard gezinsauto. Bij het wegrijden blijkt het echter een razendsnelle uitvoering van de Skoda Fabia Combi serie te zijn. Slechts de subtiele RS-badges aan de voor- en achterkant, de witte velgen en de dubbele uitlaat verraden dat het hier niet om een standaard Fabia Combi gaat. Met deze stationwagen zet Skoda een combinatie van snelheid en ruimte in, die een unieke positie op de markt creert, met een relatief lage prijs van € 24.990,--. Wij reden met de sportversie van de Fabia Combi serie. De basisuitvoering is al beschikbaar vanaf €12.490,--

De Skoda Fabia Combi RS is samen met zijn kleinere broertje de Skoda Fabia  RS op de markt gebracht. Beide auto’s beschikken over exact dezelfde moter. Wat opvallend is dat de Fabia Combi RS ondanks zijn grootte exact dezelfde sportieve prestaties neerzet als de hatchback. Dit is mede te danken aan het feit dat ondanks de enorme laadruimte de Fabia Combi 20 kilo lichter is als de aanzienlijk kleinere hatchback.

Skoda staat niet meteen synoniem aan luxe. Toch scoort deze auto op het bebied van ergonomie en interieur een ruime voldoende. Met het instappen vallen er gelijk een aantal punten op. De kuipstoelen voorin zien er sportief uit en zijn voorzien van het RS-logo. De stoelen zitten uitstekend dankzij de steun die je aan alle kanten hebt en zijn absoluut geschikt om lange afstanden mee af te leggen.

Op de achterbank zit u echter minder comfortabel. De bank is degelijk, maar beenruimte is ver te zoeken. Dit is jammer, zeker omdat de Combi een extra lange achterkant heeft in verglijking met de hatchback. Deze extra ruimte is voornamelijk gestopt in de bagage ruimte, welk een inhoud van maar liefst 505 liter tot haar beschikking heeft. Ideaal voor gezinnen die graag op vakantie gaan dus!

Verder maakt het dashboard een rustige en degelijke indruk en is uitgerust met een handig touchscreen navigatie- multimediasysteem. Met het MDI (Mobile Device Interface) systeem heeft u zelfs toegang tot u iPod, MP3-speler of USB-Stick. De vormgeving van de auto kenmerkt zich door het hoge dak, wat wel erg uitgesproken is. De witte velgen, de dubbele uitlaat en de rs logo’s geven de auto een sportieve tint, maar brengen te weing te weeg om  je je het echte RS gevoel te geven. De 1.4 TSI die onder de motorkap ligt heeft maar liefst 180 pk en een sprintje van 0-100 kost dan ook maar 7,3 sec. De maximum snelheid ligt op 226 km/u wat voor deze prijsklasse zeker niet slecht is. De motor beschikt over een dsg-7 automaat, waardoor het schakelen mooi soepel verloopt. Dankzij de 7 versnellingen heeft u ook in een hoge versnelling nog veel vermogen.

Dan het rijden zelf. De auto is zoals al eerder vermeld razendsnel, maar mist wel wat emotie bij het rijden. De oorzaak hiervan ligt in het stuurgedrag wat vrij gevoeloos is. Ook dringt het geluid van de motor pas echt door in de auto als u boven de 3500 toeren komt. Dit is jammer omdat er bij deze RS-versie een speciale dubbele uitlaat onderligt. Het is overigens ook mogelijk om zelf te schakelen door middel van de flippers die op het stuur zitten. Dit zal de dynamische rijder zeker waarderen. Het schakelsysteem beschikt over een normale stand en een sport stand. Het verschil zit hem in het aantal toeren waarbij de moter schakelt wat bij de sport stand al gauw oploopt tot 4000 tpm. Dat dit zeker niet bijdraagt aan een zuinig verbruik moet de sportieve rijder op de koop toe nemen. Het brandstofverbruik van de moter is gemiddeld genomen  zeer aceptabel . De fabrieksopgave vermeld een verbuik van 6,2 liter per 100 km. Tijdens onze testperiode kwamen wij uit op een verbruik van 7,8 wat dus wel enigszins hoger ligt. 

Concluderend kunnen we stellen dat je aan deze Skoda Fabia Combi RS dankzij de ruimte en snelheid veel plezier kunt beleven voor een relatief lage prijs. De concurrentie is in deze categorie ver te zoeken. Het is alleen net geen echte sportauto. Daarvoor mist hij net de gewenste rijeigschappen en geeft het design van deze auto je ook niet het echte RS-gevoel. Ondanks dat is deze auto heel geschikt als u op zoek bent naar een gezinsauto en ook van een sportieve reistijl houdt.

Test Skoda Fabia Combi RS:

Cilinders: 4, in lijn

Cilinderinhoud: 1390 cc

Max. vermogen: 132 kW (180 pk) bij 6200 tpm

Max. koppel: 250 Nm bij 2000 tpm

Acceleratie 0-100: 7,3 sec

Topsnelheid: 226 km/u

Fabrieksopgave: 6,2 liter per 100 km

Testverbruik: 7,8 liter per 100 km 

Nieuwprijs: € 24.990


+Pluspunten
Erg snel
Bagageruimte
Zitcomfort

-Minpunten
Beenruimte achterin
Weinig emotie