Pakweg tien jaar geleden stond Skoda nog bekend als budgetmerk van Oost-Europese komaf. Het merk heeft deze oostblokwortels echter inmiddels al lang en breed afgeschud. Het oorspronkelijke doel van het merk was het leveren van kwalitatief goede auto’s voor een beperkte prijs. Wanneer je echter kijkt naar de basisprijs van een Skoda Superb in zescilinder uitvoering – maar liefst zestigduizend euro – lijkt het merk aan zijn oorspronkelijke doel voorbij te zijn geschoten. De komst van de Rapid is voor Skoda echter een kans om te laten zien waar het merk voor staat, namelijk het bouwen van een goede auto voor een lage prijs. Met die prijs zit het wel snor, de Rapid is er immers vanaf 14 mille.

Het is aan de voorzijde erg lastig om een Octavia van een Rapid te onderscheiden. De achterkant heeft een veel duidelijker onderscheid, de lampen van de Rapid zijn kleiner en de achterkant is wat minder breed dan bij zijn broer. Binnen lijkt dashboard wat sober, maar ergonomisch steekt het goed in elkaar. De knoppen voelen solide aan en zijn op de tast te bedienen. De stoelen zitten goed en zijn ook comfortabel op langere afstanden, ondanks de beperkte verstelmogelijkheden. Hoewel een Rapid niet wordt gekocht vanwege de waslijst aan optiemogelijkheden, zijn er nog genoeg luxe opties aan boord van de Rapid. Cruise controle, stuurwielbediening, automatische airco en een mooi navigatiesysteem behoren tot de uitrusting van de Tsjech.

De Rapid is leverbaar met drie benzinemotoren en een diesel. Medio november 2013 verschijnt de nieuwe dieselmotor, een 90pk sterke 1.6 TDI die in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling, zowel voor dit jaar als voor volgend jaar. De auto is net als de andere Rapid’s leverbaar met zowel een vijfbak als een automatische transmissie, een zeventraps DSG-automaat. De basis 1.2 benzinemotor levert een kleine 75pk en doet maar liefst 14 seconden over de sprint naar honderd. Boven deze ouderwetse motor staat een 1.2 TSI met 85pk. Deze sprint twee tellen sneller naar de honderd en kan zo nodig 185 km/u halen. Nog een tree hoger staat de 1.2 TSI met 105pk. Deze motor zorgt voor een sprint van 10 seconden naar de honderd en piekt naar 195 kilometer per uur. Bovenaan het motorenpallet staat de krachtige 1.4 TSI motor die 122pk levert, een halve seconde sneller bij de honderd is en 206 kilometer per uur aankan.

Helaas zit slechts veertien procent bijtellen er niet bij de Skoda Rapid. Er zijn echter wel drie versies waarvoor maar twintig procent hoeft te worden bijgeteld. We noemden al de diesel, verder zijn de 1.2 TSI motoren met 85 en 105pk ook goed voor maar twintig procent bijtellen. Al met al genoeg fiscale voordelen. Terug naar de Rapid die wij hebben gereden. Het comfortsniveau van de Rapid ligt op een ruime voldoende. Ook het stuurgedrag is prettig neutraal, zonder onaangename verrassingen en het voelt vrij vertrouwd aan. Gemiddeld zou 1 liter op 20 kilometer mogelijk moeten zijn, maar uiteraard komt het praktijkgemiddelde net wat hoger uit. Toch is het geconstateerde verbruik van zestien kilometer per liter nog altijd erg netjes en verdient dat een compliment.

Een Skoda Rapid is voor de liefhebber van een degelijk aanvoelende auto, die onderdeel is van de Volkswagen groep, genoeg ruimte biedt voor een geringe prijs zonder dat er qua luxe ontberingen moeten worden geleden. Eigenlijk is alleen het wat saaie uiterlijk een minpunt. Ook het feit dat een hatchback met een stevig achterwerk voorheen vooral alleen in Oost-Europa werd verkocht en nog altijd niet zoveel in Nederland wordt gezien en verkocht, kan een rol spelen om af te zien van de aanschaf van een Rapid. Over de kwaliteiten kan echter geen discussie bestaan, die heeft de Rapid zeker.