*Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?

Afbeelding 1 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 2 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 3 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 4 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 5 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 6 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 7 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 8 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 9 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 10 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 11 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 12 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 13 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?
Afbeelding 14 - *Special* Reportage: Met de auto of de speed pedelec naar het werk?

De auto is traditioneel gezien hét vervoersmiddel waarmee werkend Nederland zich vervoert. En dat is uiteraard logisch. Met het openbaar vervoer ben je bijna altijd langer onderweg en heb je vaak te maken met overstapmomenten. Sinds enkele jaren is er een nieuw alternatief voor het woon-werkverkeer op de markt gekomen: de Speed Pedelec. Deze elektrische fiets gaat 45 kilometer per uur in plaats van de reguliere 25 kilometer per uur. Daarmee ben je veel sneller op je bestemming.

In deze reportage zetten we twee modellen naast elkaar: een Riese Müller en een Stromer. Beide zijn het speed pedelecs, maar wel gebaseerd op een geheel andere visie. We beginnen met de Riese Müller. Op het stuur prijkt een groot scherm met daarop een boordcomputer waar je ook de navigatie kunt bekijken. Ideaal, want zelfs het aantal calorieën dat je verbrandt wordt bijgehouden. Erg aangenaam is ook de duidelijke weergave van de kaart met daarop de route die je kunt fietsen. Het opstappen op de fiets gaat gemakkelijk en er zijn vier standen waarop je de mate van traphulp kunt instellen.

Tegen de wind in is het behoorlijk trappen geblazen met de Riese Müller. De ondersteuning geldt ook boven de 25 kilometer per uur, maar rond 35 kilometer per uur lijkt de koek wel een beetje op. Dat is jammer, want juist op de langere afstanden zou je meer wensen dan nu het geval is. De maximumsnelheid van 45 kilometer per uur is zelfs bijna onhaalbaar, helemaal met de wind tegen. Een gemiste kans. Anders is dat bij de Stromer. Daar geldt een snelheid van 45 kilometer per uur als erg realistisch, en ben je zelfs in staat om 48 kilometer per uur te fietsen. Heerlijk voor lange afstanden, die zijn binnen mum van tijd afgelegd. 

Het verschil tussen de Riese Müller en de Stromer is dus aanzienlijk. Er is ook een prijsverschil, de Riese Müller is er vanaf een slordige 3,5 mille, terwijl je voor de Stromer ST3 (die binnenkort leverbaar wordt) al snel 6 mille betaald. Daarbij heb je echter wel een ontzettend snelle fiets die uitmuntend inzetbaar is voor het woon-werkverkeer tot een enkele reis van 50 kilometer. Zorg er in dat geval wel voor dat je de 1000Wh accu hebt, zodat die afstand gemakkelijk te overbruggen is. Via diverse fiscale regelingen zijn kortingen via je werkgever te realiseren. Wat dat betreft is de speed pedelec een prima aanvulling op de auto! 

Deze test is mede mogelijk gemaakt door QicQ, Stromer Conceptstore Nederland.