Je kunt hem ook wel zien als de puristen auto voor de gewone man: de Subaru BRZ. Met zijn gewaagde lijnen, speelse uiterlijk en sportieve inborst steelt deze sportwagen al jaar en dag het hart van autoliefhebbers. De ingrediënten zijn helder en duidelijk. Naast het uiterlijk is er sprake van een laag gewicht, en een forse motor. Althans, de benaming “fors” is iets van een aantal jaar geleden. Inmiddels is het vermogen van 200 pk niet meer zo bijzonder. Des al niet te min weet de Subaru nog in minder dan 8 seconden naar de 100 te sprinten. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/h. Ideale waarden voor de gemiddelde liefhebber van een potje sturen.

Het uiterlijk van de Subaru BRZ is stoer. Maar ook puur. En dat zien we ook terug in het interieur, waar veel basic materialen zijn gebruikt. Het geheel ziet er wel netjes uit. De afwerking ligt ook op een redelijk niveau. De zitpositie is erg laag, precies zoals het hoort in een auto als deze. Voor oudere bestuurders zal het wel lastig worden om in te stappen, vanwege de geringe afmetingen. Het interieur geeft een spartaanse indruk. Het navigatiesysteem doet wat verouderd aan, dat geldt ook voor veel van de overige elementen op het dashboard. Er is maar weinig ruimte op de achterbank, alleen kleine kinderen kunnen daar fatsoenlijk zitten. De auto is echt bedoeld voor maximaal 2 personen.

Voor veel mensen is de BRZ een echte held. Logisch ook, gezien zijn puristische karakter. Eenmaal ingestapt drukken we de startknop in, waardoor er een grom klinkt. De viercilinder motor is gestart. Onder je rechtervoet heb je de beschikking over tweehonderd paarden en 205Nm koppel. Genoeg voor een leuk potje sturen. In 7,6 seconden weet je met deze auto door de driedubbele cijfers te sprinten. Het feest houdt pas op bij een indrukwekkende 226 kilometer per uur. Naar we hebben vernomen gedraagt de 1206 kilo zware Jap zich bij die snelheid nog aardig stabiel. Minder stabiel is hij bij een nat wegdek. Als je dan het gaspedaal vloert, schuift de achterkant zo om. Natuurlijk grijpt het ESP op tijd in, maar het is wel schrikken geblazen. Tegelijkertijd verhoogt dit de funfactor enorm.

We nemen de proef op de som. Een scherpe bocht tekent zich voor ons af. In deze bocht zou je normaal gesproken maximaal 40 kilometer per uur rijden. We naderen de bocht rond deze snelheid, maar bij het induiken van de bocht vloeren we het gaspedaal. De achterkant breekt zwaar uit naar rechts, maar het ESP weet een ongeluk te voorkomen. Als autojournalist weet je hoe je moet handelen in dit soort situaties, maar aan mensen met weinig rijervaring zouden we de BRZ niet meegeven. Eigenlijk zou een pretauto als deze ongeveer rond de dertigduizend euro moeten kosten. Een nette prijs. Helaas heeft het liberaal-socialistische kabinet van 2012 tot 2017 de CO2-boete enorm verhoogd. Daardoor komt de BRZ nu uit op een astronomisch bedrag van 51 mille. Enorm jammer, want daardoor zien we de Subaru BRZ heel weinig rijden. Ons advies? Wees origineel en doe een aankoop. Desnoods in België, waar de prijzen wél acceptabel zijn.