Voor Subaru is de introductie van de BRZ een kans om te laten zien waar ze goed in zijn: een sportwagen met boxermotor. De Toyota GT86 heeft voor de gelegenheid dezelfde motor meegekregen. De ongeblazen tweeliter motor levert een vermogen van 200pk. Dat is precies evenveel vermogen als meest potentie variant van de Peugeot RCZ. Hier echter geen ongeblazen motor, maar een 1.6 turbo. Reden genoeg om de sportievelingen te vergelijken.
De Subaru BRZ geeft een veel rauwere indruk dan de ietwat soft ogende Peugeot RCZ. Uiterlijk is een kwestie van smaak, maar gezegd moet worden dat de RCZ bijzonder fraaie lijnen heeft. Helaas is de Fransman alweer even op de markt, zodat ‘ie wat minder bekijks oogst dan de BRZ. Laatstgenoemde is met zijn hoogte van 1,26 meter bijna een dwerg te noemen. Maar onderschat deze dwerg niet, want dankzij stevig uitgeklopte wielkasten, een agressief front en twee grote uitlaatpijpen maakt de BRZ een forse indruk.
De rauwheid van de BRZ komt terug in het interieur. Daar is alles rechttoe rechtaan en de materialen zijn vooral van het harde soort. Navigatie is er niet, wel is er stoelverwarming. Dankzij de kuipstoelen zit je stevig ingebouwd en krijg je het gevoel in iets bijzonders te rijden. Luxe is er verder maar weinig aanwezig op de BRZ. Behalve een climate control en cruise controle is er verder geen overdadige luxe aanwezig. Het interieur van de Peugeot RCZ is totaal anders. Dat ademt rust en luxe uit. De materialen zijn voornamelijk van hoogwaardige kwaliteit en op veel plaatsen tref je leer aan. Een chique klokje op het dashboard versterkt het luxegevoel en er zijn weinig zaken die je mist. De lederen stoelen bieden wat minder zijdelingse steun maar zitten op langere afstanden wel beter dan die van de Subaru. Een fraai navigatiesysteem completeert het geheel.
Rijden met ongeveer hetzelfde vermogen zou impliceren dat de snelheid ook ongeveer gelijk zou moeten zijn. Als we over snelheid praten gaat dat verder dan enkel en alleen de topsnelheid, voor de beleving is vooral het koppel en het aantal seconden dat de auto van stilstand tot honderd kilometer per uur nodig heeft van belang. Wat betreft dat laatstgenoemde ontlopen beide modellen elkaar nauwelijks, de Fransman heeft een zeer geringe voorsprong van 7,5 seconden tegen 7,6 seconden voor de Subaru. Wat gelijk opvalt is de rijbeleving en het stuurgedrag. De Subaru is zeer rauw en elke oneffenheid op het wegdek wordt aan inzittenden doorgegeven. Het stuurgedrag is direct en vlijmscherp. Door het ontbreken van een turbo voelt een sprint wel net wat minder snel aan dan in de Peugeot. De RCZ heeft een veel comfortabeler karakter en is meer bedoeld om te relaxen en te cruisen. Dankzij veel beschikbaar vermogen en koppel bij lage toeren is de motor immer paraat.
Het belangrijkste verschil tussen beide sportwagens is toch wel hun karaktereigenschappen. Subaru blinkt met de BRZ uit in formidabel stuurgedrag, een hard en straf onderstel dat zeer sportief kan worden genoemd en een onconventionele motor. Keerzijde van de medaille is het ontbreken van enige vorm van comfort, luxe en de materialen zijn meestal van het hardere soort. De Peugeot heeft wel dat comfort en die luxe en is bovendien een stuk alerter bij lage toeren. De Subaru wordt pas wakker vanaf 3.500 toeren, maar als ‘ie eenmaal wakker is ga je als een speer ervandoor. Is de Peugeot geen echte sportwagen te noemen? Daarover zijn de meningen op de redactie verdeeld. Feit blijft dat liefhebbers van comfort, een mooi design en toch flinke prestaties sneller geneigd zullen zijn om de Fransman te kiezen. Ga je echter voor echte sportprestaties, dan is de BRZ jouw keuze.