Een betrouwbaar alternatief. Zo noemt Subaru de kersverse Forester. Een betrouwbare vierwielaangedreven SUV met plaats voor vijf personen. Hoewel de Subaru bescheiden overkomt, zijn de afmetingen dat niet. De auto leent zich prima voor het trekken van caravans en aanhangwagens, tot een gewicht van 2000 kilo. Reden genoeg voor tal van consumenten om voor de Forester te kiezen.
De grote afmetingen komen vooral tot uiting in het ruime interieur. Voor zowel bestuurder als passagier is er voldoende ruimte aanwezig. In de vier deuren zijn diverse handige opbergvakjes te vinden voor de handbagage. De elektrische achterklep werkt prima, maar net iets te traag om er gemak van te hebben. Ruimte voor bagage is er in overvloed, deze is maar liefst 505 liter groot en kan bij het neerklappen van de achterbank tot 1592 liter worden vergroot. Dankzij de vlakke laadvloer en het ontbreken van een tildrempel kan de boel zo worden ingeladen. In de middenconsole van het dashboard prijkt een multifunctioneel display, waarbij de klimaatregeling zichtbaar is, net als het gemiddelde verbruik. Ook is er een functie waarbij de krachten die op de wielen worden verdeeld te zien zijn. Daarnaast is er een boordcomputer aanwezig.
Standaard is er een AUX- en USB-uitgang aanwezig zodat muziek van de telefoon gelijk kan worden afgespeeld. Het geluidssysteem werkt prima en stoot mooie klanken uit. Vanaf het stuurwiel zijn de gebruikelijke zaken zoals telefoon, cruise controle en audio te bedienen. De bestuurder en passagier hebben goed uitzicht over de weg dankzij een hoge zit. Bovendien is de stoel van de bestuurder op verschillende manieren elektrisch te bedienen. Luxe is er verder nog aanwezig door ondermeer stoelverwarming, dual-zone airco, leren bekleding, achteruitrijcamera, lederen stuurwiel key-less entry, een regen- en lichtsensor en een enorm elektrisch schuifdak waarbij het dak voor een groot deel kan worden opengezet.
De Subaru Forester is er in drie verschillende motorvarianten: een diesel en twee benzine’s. De diesel levert 147pk en een krachtige 350nm aan koppel en sprint daarmee in 10,2 seconden naar de honderd en heeft een top van 190 kilometer per uur. Wij rijden echter in de benzinemotor met 150pk, gekoppeld aan een automatische CVT-bak. De oordelen over deze motor zijn bekend, maar dankzij zeer goede isolatie van het interieur valt het geloei bij accelereren erg mee. Alleen als het gaspedaal volledig wordt gevloerd klinkt de typische motorklank door in het interieur. Over het algemeen is de Forester echter erg stil, en dat komt zeer ten goede voor het rijcomfort. In combinatie met een fijn onderstel is de Forester een prima reisgenoot en dankzij de goede stoelen behoort rugpijn tot het verleden. In 10,6 seconden is de benzinemotor naar 100 kilometer per uur gesprint, en 190 kilometer per uur is de topsnelheid.
Als het allemaal wat bruter mag is er nog een exoot. De Subaru Forester XT heeft namelijk een 240pk sterke benzinemotor aan boord en knalt daarmee in 7,7 seconden naar honderd en kan 221 kilometer per uur. Het gele E-label met de daarbij hoge CO-2 uitstoot zorgt er echter voor dat dit model zich vrijwel uit de markt prijst, 50 mille is niet heel mals. Tegelijkertijd is dat nog steeds een redelijk acceptabel bedrag voor een dergelijke exoot. De variant die wij hebben gereden zal echter meer verkocht worden. Het stuurgedrag van deze auto is prettig communicatief. Zoals gezegd maken die eigenschappen de auto tot een echte allemansvriend die nog behoorlijk veel gewicht mag trekken. Het verbruik blijft daarbij beperkt tot ongeveer 7,5 liter per 100 kilometer.
De Subaru Forester heeft zich bewezen als een prettige reisgenoot die zowel op binnenwegen als op de snelweg een comfortabel rijgedrag heeft. De hoge zit is bevorderlijk voor het overzicht op de weg en daarmee op de verkeersveiligheid. Met zijn grote trekvermogen van 2000 kilo is het een ideale auto om de caravan naar Zuid-Frankrijk te rijden. Bovendien ben je op wintersport verzekerd van de prima AWD-techniek, waarbij je nooit zomaar vast komt te zitten. In Nederland zal je de vierwielaandrijving echter nauwelijks nodig hebben. Vanaf 35.000 euro is de Forester te koop en dat is een flink bedrag. Voor die prijs is er echter al een hoop luxe aanwezig. De Forester zal opnieuw veel trouwe klanten gaan trekken, maar met het nieuwe model zullen ook nieuwe klanten hun weg naar de Subaru dealer moeten vinden. Want de Subaru Forester is niet alleen een betrouwbaar alternatief, het is dankzij zijn goede kwaliteiten een serieuze concurrent voor de standaard SUV’s in deze prijsklasse.