Test Subaru Impreza 1.6i Premium

Afbeelding 1 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 2 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 3 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 4 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 5 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 6 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 7 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 8 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 9 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium
Afbeelding 10 - Test Subaru Impreza 1.6i Premium

De belangrijkste spelers in het C-segment zijn de Volkswagen Golf, Opel Astra en Renault Megane. Subaru voegt daar met de legendarische naam Impreza een nieuw model aan toe. Toch moeten we de verwachtingen die men wellicht bij deze naam zou hebben vooraf al even temperen. Hij is niet verkrijgbaar als hot hatch, maar alleen als 1.6i benzinemotor met een vermogen van 114pk. Prima voor Nederlandse begrippen, maar wil je meer, dan heeft Subaru geen alternatief. Wel is de Subaru Impreza uitgerust met een automaat (CVT). Dankzij zijn rode kleur is de Impreza nog een best opvallend model, daar waar het design behoorlijk conservatief is en daardoor minder opvalt.

Het interieur is geheel onder handen genomen, voortaan heeft de Subaru ook adaptieve cruise controle en lane keeping assist. Sowieso is de Subaru wars van soberheid. Lederen bekleding, stoelverwarming en een navigatie- en infotainmentsysteem maken deel uit van de uitrusting zoals wij de auto rijden. De premiumtrim is een aanrader, omdat hierin al veel standaard luxe zit. Je betaalt dan wel ruim 33 mille, dus redelijk fors is die prijs wel. Het gewicht bedraagt 1376 kilo en dat is redelijk acceptabel in dit segment. De wegenbelasting bedraagt in dat geval tussen de € 178 en € 200. Voor liefhebbers van het rijden met een aanhangwagen is er een maximaal gewicht van 1200 kilo voorgeschreven in het geval van een geremde aanhanger, ongeremd is 650 kilo toegestaan. Een caravan kan dus zeker mee op reis!

De tankinhoud bedraagt 50 liter zodat er bij een gemiddeld testverbruik van 1 op 13 er ongeveer 600 kilometer kan worden gereden op 1 tank. Een prima actieradius. De 1.6i is gekoppeld aan de eerder genoemde CVT-automaat, die werkt en functioneert naar behoren. Het vermogen van 114pk is voldoende voor het dagelijkse verkeer, maar verwacht er niet veel meer van. De sprint naar honderd kost je 12,4 seconden en de topsnelheid is vastgesteld op een zeer bescheiden 180 kilometer per uur. Raar eigenlijk, want dit is een waarde die je niet veel meer tegenkomt in autoland. Het stuurgedrag is redelijk indirect, het onderstel wel comfortabel. Daardoor zijn de meeste ritten een genot. Pas wanneer je meer sportiviteit verlangt, zal je tekort komen in de Subaru Impreza.

De Impreza is een mooie C-segmenter die zich met goede kwaliteiten presenteert. Hoewel de modelnaam niet de iconische voorganger kan imiteren, heeft Subaru wel een geheel eigen type neergezet met een goed ruimteaanbod, veel standaard opties en een relatief bescheiden prijs. Het verbruik van 1 op 12/13 is wel vrij fors, maar daar moet je nu eenmaal genoegen mee nemen. In vergelijking met concurrentie is het voor wat betreft de Duitse tegenstrevers vrij lastig om mee te komen voor deze Japanner. Spreek je echter over Japanse concurrentie, dan zijn er best wel mogelijkheden voor Subaru om kopers naar de Impreza te lokken. Ben je in de markt voor een nieuwe compacte middenklasser, dan is het zeker de moeite waard om eens te kijken naar de mogelijkheden die het Japanse merk kan bieden. Vergeet niet om een proefrit met de Impreza te maken, je wordt vast verrast!


+Pluspunten
Excentriek
Fijne CVT-automaat
Riante uitrusting
-Minpunten
Afwerking
Bouwkwaliteit rondom naden