De Suzuki Vitara is niet langer een terreinwagen. Vierwielaandrijving en terreincapaciteiten moet hij in de meeste gevallen ontberen. Dat betekent niet dat de looks saai zijn. Het Japanse merk heeft goed z’n best gedaan bij het ontwerpen en dat resulteert in een fraai lijnenspel. Vooral het front is robuust en komt stoer over. Je ziet duidelijk dat er werk is gemaakt om het onderscheid met de S-cross te vergroten. Want feitelijk zijn beide behoorlijk aan elkaar gewaagd. Zowel de basisprijs als de motoren zijn ongeveer hetzelfde. Het belangrijkste verschil zit ‘m in het ontwerp. Daar waar de eerder genoemde S-cross zich vooral presenteert als een fatsoenlijke en brave burger, is daar bij de Vitara een stoer randje aan toegevoegd. Het is geen nekkendraaier, maar desalniettemin vinden we het ontwerp prima geslaagd.
De Vitara is leverbaar in twee verschillende motoren. Allebei gaat het om een 1600cc, zowel de diesel als benzine. De diesel levert 120pk, de benzine ook. Ze zijn dus ook in dit opzicht sterk vergelijkbaar. Wij reden de benzinevariant en deze doet 11,5 seconden over een sprint naar honderd, terwijl de topsnelheid op een bescheiden 180 kilometer per uur is vastgelegd. Het onderstel is comfortabel, maar op een klinkerweg zijn er nog wel de nodige rammeltjes en kraakjes. Stevige oneffenheden worden vrij ruw aan de inzittenden doorgegeven, maar bij korte drempels houdt het onderstel zich beter dan bij de S-cross. Het stuurgedrag is redelijk neutraal, pas bij hoge snelheid wordt het iets minder direct. Het geluid blijft op 120 kilometer per uur binnen de perken. Waar de Vitara echt in uitblinkt is het verbruik. Volgens de fabriek zou deze ongeblazen motor 1 op 18,9 moeten scoren, maar het is zelfs mogelijk 1 op 20 te halen. Deze waarde is bereikt tijdens een afwisselend traject over een afstand van meer dan honderd kilometer. Natuurlijk is hierbij wel een uiterst terughoudende rechtervoet vereist.
Praktisch is de Vitara zeker. Dat vertaalt zich in de bagageruimte van 375 liter met de banken omhoog en 710 liter met de banken plat. Passagiers hebben genoeg been- en hoofdruimte. De stoelen zitten naar behoren, pas bij lange afstanden is het noodzakelijk om eventjes te verzitten. Dankzij de tankinhoud van 66 liter en een verbruik van 1 op 17 is het pas na ruim duizend kilometer nodig om te tanken. In vergelijking met concurrenten is dit een onovertroffen actieradius. Dit is vooral belangrijk voor hen die er niet van houden om elke week aan de pomp te staan. Luxe is er in voldoende mate aanwezig, maar verwacht niet teveel. Dat wat gewenst is, kan je gewoon vinden in deze Jap.
Voor 30 mille gaat de meest luxe uitgevoerde vierwielaandrijver mee. Daarmee heeft Suzuki een interessant en aantrekkelijk aanbod voor de actieve automobilist, die ervan houdt om er af en toe op uit te trekken. De lage basisprijs van net geen 20 duizend euro zie je terug in het materiaalgebruik. Dat laat af en toe wel eens te wensen over, zeker als het gaat over de afwerking. Feitelijk heeft het Oosterse merk een prima aanbieding voor hen die in de markt zijn voor een praktische, betrouwbare en voordelige auto. Volgens sommigen vertoont de Vitara zelfs gelijkenissen met de veelgeroemde Range Rover Evoque. En dat kan niet anders dan een zeer groot compliment worden opgevat.
Benieuwd naar de Suzuki Vitara Private lease? Check de link.