Niet langer is de BMW 7-serie het vlaggenschip van het merk, maar tegenwoordig is dat de nieuwe, elektrische BMW IX. Een model dat geheel gebaseerd is op de nieuwe duurzaamheidsstrategie van het merk, en volledig van de grond af als elektrisch model is ontwikkeld. Voortaan is dus niet meer de optioneel verlengbare BMW 7-serie die bij het merk uit München zich de kapitein van de vloot mag noemen. Een aanzienlijke koersverandering voor het vroeger best conservatieve merk. Die tijden liggen echter achter ons.
Actieradius
De IX is leverbaar in twee verschillende smaken. Het gaat om de 40 en 50, waarbij uiteraard laatstgenoemde het meest krachtig is, en ook de grootste actieradius heeft. Als je kijkt naar het aantal kilowatts, beschik je bij de 40 over pakweg 80KW en in de 50 over een maar liefst 105KW grote accu. De WLTP cyclus waarbij de actieradius is gemeten ligt daarbij ver over de 500 kilometer. Wij rijden in de 40, en die doet het ondanks de vrij winterse omstandigheden heel redelijk. Zelfs wanneer we stevig doorrijden, is ruim 400 kilometer afleggen op één accu goed mogelijk. Daarbij valt op dat de auto z’n werk in alle rust en stilte doet. We zijn zelden een model tegengekomen die zo stil is, als het gaat om het omgevingsgeluid in het interieur.
Afwerking op een hoog plan
De materiaalkeuze is uitmuntend. Op tal van plaatsen is hernieuwd plastic gebruikt, wat normaal op de afvalberg zou worden gebruikt. Dat klinkt goedkoop, maar de materialen zien er fantastisch uit, en er is zelfs 90 kilo van dit hernieuwd plastic gebruikt. Ook op tal van andere terreinen zijn renewable products geïmplementeerd. Aan alles merk je trouwens dat het er in de IX anders aan toegaat dan in de BMW’s tot nu toe. Zo is de verwarming optioneel mogelijk met infraroodpanelen. Erg bijzonder, en het werk goed ook. Iets minder enthousiast zijn we over het infotainmentsysteem. Tegelijkertijd moeten we erbij zeggen dat dit het eerste model is dat we rijden met dit nieuwe systeem, en het zou kunnen dat er gewoon een tijdje aan gewend moet worden. Maar op het eerste gezicht is de systeem behoorlijk complex en zijn de opties zo talrijk, dat je de normale knoppen en functionaliteit een beetje gaat missen. Veel fysieke knoppen zijn er namelijk niet in het interieur.
Conclusie
De BMW IX is een ideale elektrische (zaken)auto voor liefhebbers van een bak met ruimte, extreem hoog comfortniveau en een praktische actieradius. Opvallend is dat de ruimte niet alleen voor passagiers – én helemaal voor de achterpassagiers – maar ook in de kofferbak zeer riant is. Het geluidsniveau tijdens het rijden is zeer laag, je hebt bijna het idee dat je niet aan het rijden bent wanneer je als passagier je ogen sluit. Oneffenheden worden daarbij compleet genegeerd, je hebt er nauwelijks weet van dat je over een drempel gaat. De stoelen zitten oke, maar zijn niet zo goed als we van BMW gewend zijn. De Comfortstoelen die het merk namelijk tot op heden leverde, waren een stuk beter dan deze stoelen. Zoals gezegd is de actieradius dus heel behoorlijk, het snelladen gaat tot 150KW. De IX 50 doet daar met 200KW een schepje bovenop. Aan jou de keuze. Voor iets meer dan een ton verwisselt de BMW IX 40 in deze luxe uitrusting van eigenaar. Ga jij ervoor?