Toen Honda eind 2019 de elektrische Honda e presenteerde waren de meningen alles behalve verdeeld. Vrijwel iedereen vond Honda’s eerste volledig elektrische auto een keigaaf ding. Eerlijk is eerlijk, hij ziet er ook heel leuk uit, echt een hebbeding. Maar hoe is het om met de Honda e onderweg te zijn? Deze week rijden we in die grappige en begeerlijke elektrische Honda. Is het meer dan een hebbeding?

 

Technische hoogstandjes

De nieuwe Honda e zit bomvol technische snufjes. Zo beschikt de auto niet over traditionele buitenspiegels, maar zitten er aan weerszijde van de auto camera’s. De beelden worden weergegeven op kleine beeldschermen aan de hoeken van het dashboard. Tussen de twee digitale spiegels bevindt een spectaculair, kamerbreedbeeldscherm. Bovendien is de binnenspiegel ook anders dan anders, ook hier projecteert Honda namelijk ook weer camerabeelden. Je zal het misschien niet verwachten, maar in de Honda e waan je je echt in de toekomst.

Maar het wordt nog futuristischer. Honda heeft de complete middentunnel verwijderd. Op zich niet heel gek, de Honda e beschikt natuurlijk niet over een uitlaat. Maar door het ontbreken van de middentunnel ontstaat er een volledig vlakke vloer op de voorste zitrij. Onder de twee grote schermen bevindt zich een 230v stopcontact en een HMDI aansluiting. Het grote beeldscherm, waar tijdens het rijden de tellers en het navigatiesysteem op weergegeven worden, kunnen ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een film op te kijken. Het is zelf mogelijk om een Playstation of Xbox aan te sluiten!

 

Actieradius, laden en weer rijden

Op basis van de WLTP-meetmethode rijkt de Honda e tot 210 kilometer. In de week dat wij de Honda e rijden is het echter koud en nat, het lukt ons dan ook niet om een dergelijke afstand te behalen. De snelheidsbeperking van 100 km/u op de Nederlandse snelwegen zorgt ervoor dat een actieradius van zo’n 170 kilometer te realiseren is. Diegenen met een wat zwaardere rechter voet zullen merken dat actieradius al snel onder de 150 kilometer komt. Opladen kan wel aan een snellader. Binnen 30 minuten tot 80 procent. Dat laden is nog wel een dingetje, het ‘stopcontact’ van de Honda e bevindt zich op een dusdanig onhandige plek dat af en toe het laadcontact verloren wordt. Dit gebeurt vooral bij de zware kabels van een snellaadstation. Niet heel handig als je intussen weg bent gelopen voor een kop koffie.

Honda maakt gebruikt van een batterij van 35,5 kWh en een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 315 Nm. Kies je voor de Advance, zoals onze testauto dat is, dan stijgt dat vermogen naar 113 kW (154 pk), het koppel is voor beide varianten gelijk. Een combinatie van het geringe formaat, het relatief lage gewicht en het aantal kW zorgt voor prima prestaties. De Honda e Advance haalt 100 km/u in 8,3 seconde. De basisversie, die met 100 kW, doet er 9 seconde over. Het sturen in de Honda e gaat erg licht, de draaicirkel bedraagt slechts 4,3 meter. De achterwielaandrijving zorgt bovendien voor een plezierig weggedrag, dat in combinatie met het bij EV’s intussen beruchte one-pedal-rijden wonderen doet voor de rijbeleving.

 

Hebbeding

Van buiten is de nieuwe Honda e zo gaaf gestyled dat het eigenlijk al vanaf de presentatie een designicoon is. Het eigenzinnige design van de Honda tezamen met al die technische snufjes maakt dat de elektrisch Honda echt een hebbeding is voor technerds een kwaliteitsfreaks. Dan is er nog één hobbel te nemen voordat je tot aanschaf over gaat. En dat is de prijs. De basisversie van de Honda e is verkrijgbaar vanaf zo’n €35.000,-. De krachtigere Advance, die ook nog over een aantal extra’s beschikt kost iets meer dan 39 mille. Dat is natuurlijk veel geld, maar dan heb je wel een auto waarin je tijdens het laden je Playstation inplugt en de nieuwste games kan spelen.

 

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.