Wanneer je een elektrische auto onder de 50.000 euro zoekt, kom je sowieso uit bij deze Hyundai Kona Electric. En terecht. De Koreaan kent namelijk geen concurrenten die hem weten te overklassen. Natuurlijk, je kunt gaan voor een Tesla Model 3, maar die is alweer een stukje prijziger. De eerste reden dat de Hyundai Kona Electric zijn concurrenten overruled, is zijn uitrusting. In de premium trim beschik je niet alleen over stoel- en stuurwielverwarming, maar ook achterbankverwarming en stoelventilatie zijn inbegrepen. Een groot 10 inch scherm doet dienst als infotainmentsysteem. Daarbij is er ook de beschikking over Apple Carplay. Kortom, elke particuliere of zakelijke klant heeft voldoende om zich aan te laven in dit model.

Goedwerkende techniek aan boord
Opvallend is dat de leren zittingen van de voorstoelen vrij glad zijn. Dat is jammer, want daardoor ga je snel verzitten in een wat sneller genomen bocht. Een juiste zitpositie is echter wel snel ingenomen. Het dashboard is strak en opgeruimd. Er zijn veel knoppen, maar omdat die logisch zijn geclusterd, hindert dat niet. Je bent snel thuis in het interieur van de Kona. Vermeldenswaardig is de adaptieve cruise controle die erg goed werkt. De auto houdt je goed binnen de lijntjes en heeft voldoende afstand van de voorganger. Praktisch is de Kona ook wel, de achterbank is net wat te beperkt voor twee volwassenen. Het gaat daarbij dan vooral om de hoofdruimte. De bagageruimte is gewoon voldoende te noemen.

Riante actieradius
Helemaal volgeladen kan de Hyundai Kona ongeveer 300 – 400 kilometer ver komen. Dankzij snelladen zit de accu bij een Fastned weer snel vol. Laatstgenoemde locaties nemen de laatste jaren in snel tempo toe. Je zit dus steeds minder vaak met actieradius vrees. Op moment van schrijven zitten we middenin de coronacrisis, maar ook na de crisis wordt verwacht dat men steeds kortere ritjes gaat rijden. Daarmee is de angst helemaal verleden tijd. De app is een rijke toevoeging aan het geheel. Dankzij het overzichtelijke dashboard in de app kunt je snel zien hoe ver de accu is volgeladen, en hoever je kunt rijden. Ook kan je eenvoudig een locatie naar de auto sturen. Toch gebruikten we dat tijdens de testperiode niet veel, aangezien het gebruik van Google Maps via Apple Carplay nu eenmaal erg eenvoudig werkt. Wel moet opgemerkt worden dat dit enkel middels een kabel geschiedt.

Zeer succesvol
De Hyundai Kona Electric is een comfortabele auto, die ook prima ietwat sportiever is te rijden. Daarbij merk je dat er werk is gemaakt van het zo laag mogelijk plaatsen van de accu’s, waardoor het zwaartepunt ook laag ligt. Het stuurgedrag is voorspelbaar en neutraal. Daar waar Kia en Hyundai in het verleden nog wel eens  adaptieve stuurinstelling gebruikten, behoort dat inmiddels tot het verleden. Al met al kan worden gesteld dat de Hyundai Kona Electric een erg aangename rijdersauto is, die een fantastische actieradius heeft. Wij raden aan om te kiezen voor de 64Kw variant in premium uitvoering, zodat je altijd verzekerd blijft van een gevulde accu. En daarmee komen we ook tot de conclusie, namelijk dat het model op dit moment geen waardige tegenstander kan vinden. Of het moet de Kia Soul EV uit eigen huis zijn. Hyundai verwacht dat het nieuwe model ook beschikt over standkachel en standairco die via de app is te bedienen, daarmee zou ook die aanbeveling van sommige eigenaren succesvol zijn overgenomen. Tot eind 2020 profiteer je daarna ook nog eens van 8% bijtelling. Tel uit je winst.