Het gaat vaak over elektrisch rijden, maar waterstof vergeet met vaak. En dat terwijl tanken voor 600 km slechts een paar minuten kost. Helaas is de infrastructuur nog niet erg ontwikkeld, waardoor je vanuit de regio Zwolle aangewezen bent op een tankstation in Arnhem, Doetinchem óf in Groningen. Allemaal zeker een uur rijden. Woon je in de Randstad, dan is het alweer een ander verhaal. Daar zijn waterstof tankstations te vinden in Amsterdam, aan de A4 in rondom Rotterdam. Het leuke is wel; wanneer je in de buurt van zo’n station bent, kom je altijd andere Nexo’s tegen.
Fris
Opvallend is het uiterlijk. Een brede lichtunit loopt over het hele front en geeft een moderne indruk. Welvende vormen sieren de koets, die achteraan een stukje anoniemer oogt. Dankzij de twee grote logo’s heb je gelijk door dat je in een telg van het Zuid-Koreaanse merk rijdt. Het dashboard is modern en strak vormgegeven. Met veel knoppen, maar dat is helemaal niet erg. Daardoor heb je juist de beschikking over allerlei functionaliteit – in één handomdraai. De automaat is te bedienen met de drukknoppen op de middenconsole, dit werkt erg snel en handig. Praktisch is de Nexo zeker met 461 liter standaard en 1466 liter met de bank plat. Je zit zowel als voorin als achterin naar behoren. Een heerlijke optie is dat de stoelen zowel verwarmbaar als te ventileren zijn.
Rijden
Op één tank kan je ongeveer 600 kilometer afleggen. Dat is meer dan voldoende voor het dagelijkse gebruik. Mits je natuurlijk in de buurt van één van de tiental waterstof tankstations woont. In zo’n geval kan je na 1 keer tanken weer een week vooruit. Het grote voordeel ten opzichte van een elektrische auto is het feit dat het tanken maar een paar minuten kost. Iets langer dan het reguliere brandstof tanken. Maar natuurlijk veel korter dan het (snel)laden van een elektrische auto. Het is enkel de infrastructuur van waterstof die nog voor enkele uitdagingen zorgt. En dat is best complex, dus we verwachten niet op korte termijn daarin grote wijzigingen. Aan de andere kant: momenteel rij je voor ongeveer €0,10 eurocent per kilometer aan waterstof. Dat in tegenstelling tot diesel en benzinemodellen, die tegenwoordig met de stijgende brandstofprijzen circa €0,12 eurocent tot €0,22 eurocent puur voor de brandstof per kilometer kosten.
Het rijden en de conclusie
Het rijgedrag is comfortabel, maar je merkt wel dat je met een forse auto onderweg bent. Sturen gaat neutraal en veilig voorspelbaar. De uitrusting is zeer compleet, zo hebben we een 12,3 inch navigatiesysteem met mogelijkheid tot Apple Carplay of Android Auto. Daarnaast zijn de veiligheidsopties talrijk, een file-assistent met stuurhulp, BLIS – de zogeheten dodehoekdetectie – Driver Attention Warning (DAW), Rear Cross-Traffic Collision Warning (RCCW), High Beam Assist (HBA) en Static Low Beam Assist (LBA-S). Deze zijn standaard aanwezig op de versie met Plus pack. Wat betreft het veilig rijden verlegt hij daarom grenzen, en dat is zeker te prijzen. Als totaalpakket kan eigenlijk alleen de prijs een dealbreker zijn, want die is met 73 mille best fors. De basisprijs is 69.995 euro en dat is alweer een stuk lager dan het was, onlangs is de prijs met 14 duizend euro verlaagd. Genoeg voor een bezoek aan de dealer of de site van Hyundai?