Wanneer je op zoek bent naar een ruime zevenzitter en enkel kijkt naar EVs, verschijnt de EQB automatisch bovenaan je lijstje. Hoe rijdt dit? Wij zoeken het uit in dit autoverhaal.

Nieuwe lijnen
De EQB kenmerkt zich door een geheel nieuw design, passend in de moderne ontwerpstrategie van het merk. De achterlichtunits springen het meest in het oog, deze lopen tegenwoordig door over de gehele achterklep. Aan de linkerzijde staat het type vermeld, in dit geval dus EQB 300. Aan de rechterzijde staat 4Matic, oftewel, deze EV is een vierwielaangedreven midi-SUV. De bekende Mercedes-Benz grill geeft de voorkant een herkenbare uitstraling.

Fraaie afwerking
Als we binnenin de Mercedes kijken, valt op dat de afwerking en de gebruikte materialen van een zeer hoog niveau. Zoals we dat ook van het merk gewend zijn. Knoppen zijn er nog in overvloed, dat kan ons bekoren. Je bent nooit lang op zoek in een ingewikkelde menustructuur, maar kunt gewoon de fysieke knoppen op het dashboard bedienen. De meeste functionaliteit wijst voor zich. Enkele noemenswaardigheden zijn de volgende: je kunt tijdens het laden of parkeren de standkachel met één knop op de middenconsole bedienen. Daardoor wordt onmiddellijk de ventilatie gestart. Of dit ook werkt als standairco in de zomer, hebben we helaas niet kunnen proberen, omdat de temperaturen tijdens de testperiode ver onder normaal lagen en het kwik nauwelijks de 10 graden wist te bereiken.

Comfort tijdens het rijden
Wat opvalt is dat het onderstel uitermate comfortabel is ingesteld. Oneffenheden behoren tot het verleden, althans, je krijgt hier weinig van mee op één van de zeven zitplaatsen. De accucapaciteit bedraagt 66Kw, en daarmee rijd je in het kille voorjaar met temperaturen rond de 10 graden ongeveer 350 kilometer ver. Wanneer je het stroompedaal op de snelweg vloert, houd je daar nog iets minder van over. Het verbruik is dus pakweg 19Kw per 100 kilometer. Tegelijkertijd geldt ook dat wanneer je het rustiger aandoet, de consumptie verder daalt. Het sturen gaat met veel gevoel, en ondanks het stevige gewicht van 2075 kilo, ligt het zwaartepunt vrij laag. En hoewel vering en demping het accent op comfort leggen, leidt dit niet tot een weke wegligging. Snelladen is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het totaalpakket, dit kan met 100Kw per uur. Dat is netjes, maar niet perse grensverleggend. Drie fase laden gaat met de bekende 11Kw per uur.

Conclusie
De Mercedes EQB is de voordeligste EV die er te krijgen is. Maar dat houdt niet in dat deze EV goedkoop is, want met 78.807 euro is deze specifieke testvariant behoorlijk prijzig. De basisversie is echter 64.000 euro. Voor de grote gezinnen blijft dit een smak geld en zullen ze vooral op de occassionmarkt zijn aangewezen, óf kan de EQB als leaseauto worden ingezet. Praktisch is de EQB in elk geval zeker, want de vijf stoelen voorin en op de middelste bank zitten voortreffelijk en ruim. De achterste twee plaatsen zijn vooral voor jonge kinderen bedoeld. Er kan sowieso 495 liter bagage mee, wanneer de banken plat gaan is dit 1710 liter. Indrukwekkend.

De Mercedes EQB heeft zich in deze test bewezen als praktisch, ruim en ook verfijnd. De prijs is wel even slikken, maar deze testvariant heeft alle denkbare opties. Ga dus in de praktijk uit van een prijs van rond de 70 duizend euro. Wanneer je de financiële mogelijkheden hebt, zal een auto als deze niet snel teleurstellen.