Voorheen was de Mercedes-Benz S-klasse hét paradepaardje van het merk uit Stuttgart. Inmiddels heeft de EQS dit overgenomen. En hoé! Dankzij het druppelvormige design ligt de Cw-waarde uiterst laag. Dit is de waarde waarmee bepaald wordt hoe gestroomlijnd een carrosserie is. Immers, hoe minder luchtweerstand, des te minder energie is er nodig om de koets voort te bewegen. Helemaal van belang in deze tijd van bezuinigingen. Ook voor de hogere klasse, waar deze EQS in opereert.

Bijzonder design
Het ontwerp is erg kenmerkend vormgegeven. De EQS lijkt naar de traditie bij Mercedes-Benz veel op EQE, maar onderscheid zich toch duidelijk. De enorm grote velgen geven een extra stoere indruk. Het is even wennen dat het front tegenwoordig dicht is. Ook dit is zo ontworpen om daarmee een lagere luchtweerstand te realiseren. Het accupakket is groter dan 100kW, en dat komt echt nog maar zelden voor in het elektrische landschap. Sterk afhankelijk van de snelheid is het verbruik. Bij 80 kilometer per uur en veel ritten door de stad is dat ongeveer 20kW per honderd kilometer. Reken in dat geval dus op een actieradius van boven de 500 kilometer! Daarmee behoort de EQS tot de absolute topklasse als het gaat om rijbereik. Met een snelheid van 100 kilometer per uur is er weinig verschil in bovengenoemde consumptie, maar bij 130 kilometer per uur moet je rekenen op zo’n 30kW per 100 kilometer. In dat geval bedraagt het rijbereik alsnog zo’n 330 kilometer.

Hightech
Bovenstaande titel geeft goed weer hoe het interieur is vormgegeven. Dankzij grote schermen heb je altijd overzicht op de belangrijkste informatie. De klimaatbediening blijft altijd in beeld staan, zodat er geen ergernis ontstaat zoals bij sommige merken waar je eerst het hele menu moet doorklikken om de juiste temperatuur in te stellen. Alles is digitaal, en dat is een groot verschil met de vorige generatie. Ook het analoge klokje is niet meer terug te vinden. Geen wonder dat het merk even heeft geworsteld met het feit dat er een chiptekort was, want die waren vereist om om alle elektronica te kunnen waarborgen. De knoppen op het stuur zijn op de juiste manier vormgegeven. Makkelij ken intuïtief. Door middel van swipen kan je het volume harder of zachter zetten, of de snelheid van de (adaptieve) cruise control veranderen. Over volume gesproken: het Burmeister surround systeem klinkt zó goed, dat je bijna kippenvel krijgt van de kwaliteit.

Veel veiligheidssystemen
De EQS zit boordevol nieuwe innovaties. We noemen er enkele. Zo is er een detectiesysteem dat een dreigende aanrijding op de flanken vroegtijdig signaleert en in een ogenblik van minder dan een seconde de zijkant van de auto ophoogt, waardoor een aanrijding minder ernstig zou moeten zijn en het de passagiers minder schade oplevert. Uiteraard beschikt het model over autonoom rijden level 2. Daarnaast is er ontzettend veel luxe aanwezig. Achterin is er stoelverwarming, je hebt de beschikking over vier-zone klimaatsregeling, en vrijwel alles aan de voorstoelen is elektrisch verstelbaar. Indrukwekkend.

Conclusie
Alvorens we afronden, willen we kort nog even de aandacht stellen op het rijgedrag. Het onderstel is zijdezacht, hetzelfde geldt voor de vering en demping. Je hebt echt nauwelijks door dat er drempels bestaan. Alle oneffenheden worden ontzettend goed weggewerkt. Complimenten aan Mercedes-Benz, want hierdoor hebben ze het karakter van de S-klasse weten te waarborgen, ondanks het iets toegenomen gewicht. Zoals bovenstaande afbeelding laat zien, kan je over een afstand van ruim 150 kilometer een verbruik realiseren van 17,6kW(h)/100 kilometer. En dan hebben we nog niet eens onze uiterste best gedaan. Met de Mercedes-Benz EQS behoort laadstress voorgoed tot het verleden.