Wanneer elektrisch rijden ook leuk moet zijn, kan je voor meer vermogen kiezen. Dat biedt de Mercedes EQA 350. Het leuke is dat je dit vermogen niet perse hoeft te gebruiken, maar ook gewoon rustig aan kunt doen. Het model leent zich prima voor een kalme rijstijl en nodigt hier ook toe uit. Het optische verschil met zijn iets minder krachtige broertje, de EQA 250, is minimaal. Je ziet alleen aan de typeaanduiding dat het hier gaat om de vermogender versie. Het praktische gebruikersgemak is in beide modellen hetzelfde. Voor de wielen is een bescheiden maat gekozen op deze testvariant, waardoor het comfort gewaarborgd blijft. Het geheel smoelt in elk geval goed, alhoewel dat natuurlijk wel een kwestie van smaak blijft.

Hoogwaardig afgewerkt
Voor liefhebbers van een degelijke afwerking, kan de EQA een ware bron van inspiratie zijn. De materialen passen zo goed op elkaar en zijn van een kwaliteit die je maar zelden ziet. Dit is trouwens een eigenschap die we ook in andere types van het merk uit Stuttgart tegenkomen. De slogan das Beste oder nichts is dan ook zeker op toepassing van de bouwkwaliteit. De stoelen zitten comfortabel en optioneel is de zitting van de voorstoelen te verlengen, ideaal voor hen die wat langere benen hebben. De zitpositie is snel ingesteld. Het stuur is op twee verschillende manieren te verstellen. De ergonomie is goed geregeld, je hebt snel de weg gevonden aan boord van de Benz. De ventilatie is gewoon nog met fysieke knoppen te bedienen, een verademing.

Op pad
Aan boord vinden we een 66Kw grote accu, die in de praktijk voor een actieradius van iets meer dan 300 kilometer zorgt. Dit is uiteraard afhankelijk van de rijstijl, reken bij een snelwegrit boven de honderd kilometer per uur op iets minder actieradius dan wij in de praktijk ervoeren, en bij een binnendoor route op meer. Het is nu eenmaal een gegeven feit dat het verbruik omlaag gaat wanneer vooral veel binnenwegen worden gereden. De nul tot honderd sprint gaat overigens zeer vlot, in 6 seconden zit je op de driedubbele cijfers. De topsnelheid is opmerkelijk genoeg begrensd op 160 kilometer per uur. Vrij laag in vergelijking met concurrentie. Onderweg gedraagt de Benz zich als een nette huisvader, comfortabel en berekenbaar. Ook wanneer het wat harder gaat, is het stuur- en weggedrag voorspelbaar. Precies wat je verwacht in een auto als deze.

Conclusie
Met een prijs van zeventig (!) mille, is de EQA 350 behoorlijk prijzig. In de gereden versie zijn er dan ook tal van opties aangekruist, waardoor het beter is om de basisprijs te noemen. Oftewel, met alleen de basale opties aan boord. In dat geval spreken we over een prijs van 57 duizend euro. Een prijs die vergelijkbaar is met premium concurrentie, daarbij opmerkend dat er nog niet zoveel tegenstrevers zijn te bekennen. En dat maakt de Mercedes-Benz EQA een interessante optie. Tel daarbij het feit op dat de 350 extra vermogen toevoegt en het geheel aan kracht plust naar 292pk, en je snapt goed dat dit model weleens beter kan scoren dan je wellicht op voorhand zou verwacht.