Het merk MG timmert hard aan de weg. Na de succesvolle ZS EV en EHS, is er nu de Marvel R. Vooral de ZS EV wist erg goede resultaten te tonen, met een laag verbruik, prima actieradius en vlotte prestaties. Het allerbelangrijkst is trouwens wel z’n prijs, want met net iets meer dan dertig mille is het ronduit een koopje te noemen. Inmiddels is de ZS EV geüpdatet, en krijgt deze voortaan ook de beschikking over een grotere accu. We hebben de auto onlangs gereden, dus houd de site goed in de gaten voor het nieuwste verhaal. Daarnaast hebben we pakweg een jaar geleden in de MG EHS Plug-in-hybride gereden. Het verhaal daarvan is hier te lezen. En nu is het dus de beurt aan de derde nieuwkomer bij het merk, de Marvel R.

Stoer uiterlijk
Dat het gekozen heeft voor een stoer ontwerp, is snel duidelijk wanneer de MG Marvel R in onze ooghoeken opmerken. Het front is breed en robuust. De lichtunit loopt door over de volle breedte van de voorzijde. Twee forse inhammen bieden plaats aan de mistlampen. Hetzelfde ontwerp vinden we ook terug aan de achterkant, daar is ook de lichtunit doorgetrokken en zijn de nieren aan de zijkanten van de flank weggewerkt. Al met al een fraai ontwerp dat ‘m goed staat. Binnenin is het staande infotainmentsysteem vrij laag geplaatst, waardoor je vrij vlot afgeleid raakt. De graphics zijn prima te noemen, maar verwacht (nog) geen topresolutie. Verder is de afwerking oké, je ziet duidelijk dat er werk is gemaakt van fraaie materialen. De middenarmsteun is centraal geplaatst en biedt voldoende ondersteuning. Wel kraakt deze regelmatig tijdens het rijden. Een teken dat het model nog niet helemaal uitontwikkeld is.

Praktisch rijgemak
De bijna 70Kw grote accu zorgt voor een rijbereik van pakweg 300 kilometer. Het is tijdens onze testperiode koud en nat, we bevinden ons begin februari 2022. Met zomerse omstandigheden moet er dus wel meer bereik te halen zijn. Tijdens het rijden voel je een forse duw in je rug en kan je in 4,9 seconden naar honderd sprinten, de topsnelheid ligt op het dubbele van honderd. Prima prestaties, die vergelijkbaar, of zelfs bovengemiddeld zijn ten opzichte van de concurrentie. Het onderstel is goed. Dat betekent: in evenwicht, gebalanceerd en een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Wel merk je soms dat kleine oneffenheden hard in het interieur worden doorgegeven. Ook hier kan het één en ander dus nog verbeterd worden. Overhellen doet de koets nauwelijks, waardoor sportief rijden geen uitdaging vormt.

Praktische bruikbaarheid en conclusie
Voor wat betreft de ruimte aan boord, scoort de MG Marvel R hoge ogen. Je zit als passagiers en bestuurder goed, zowel in hoofd- als beenmaten. De bagageruimte komt er bekaaid af. Daar moet je het stellen met 357 liter. Een dakkoffer is daarbij een aanrader, zeker als je op vakantie gaat met meerdere kinderen of volwassenen. Drie fase laden gaat met 11Kw, en snelladen met 125Kw, dus een vakantie in het buitenland behoort zeker tot de mogelijkheden. De prijs voor de MG Marvel R blijft laag, want standaard is hij verkrijgbaar voor 44 mille, terwijl de Performance variant 49 duizend euro kost.