De NIO ET7 is verbazingwekkend goed. Zelfs zo goed, dan hij kan wedijveren met de Tesla concurrentie. Het laat zien waar het Chinese merk toe in staat is, en dat de Chinese economie in opkomst is. Overal bevinden zich camera’s, zowel op de voor- als achterzijde van de auto. Elke rit wordt opgenomen, maar gelukkig kan je dit met een paar handelingen in het menu uitzetten. Het is niet zozeer een auto met software, maar een stuk software waar een auto omheen is gebouwd. Een bijzondere constatering. Hoe is het om met deze nieuwkomer op pad te zijn? We zoeken het uit in deze review.

Alsof je de jackpot bij het casino hebt gewonnen. Zo is het als je instapt. De materialen ogen goed en kwalitatief hoogwaardig. Opvallend genoeg zijn de luchtroosters voor de ventilatie niet eens zichtbaar. De stoelen zitten goed en passen zich aan de vorm van het lichaam aan. Achterin is er voldoende ruimte, dat geldt ook voor de passagier en bestuurder voorin. De bagageruimte meet 364 liter, en dat is nogal klein. Het is vergelijkbaar met een Skoda Fabia, die inmiddels met 380 liter zelfs nog meer ruimte biedt. Het infotainmentsysteem lijkt rechtstreeks uit een Tesla afkomstig, er is op z’n minst in elk geval met een schuin oog gekeken naar de concurrent uit de USA. Verder werkt alles wel goed, je merkt dat er een samenwerking is met de Chinese smartphonebouwers.

De 100KW grote accu is op drie plaatsen in het land in drie minuten tijd te verwisselen. Deze zogeheten accuwisselstations zijn op zeer strategische plaatsen gesitueerd, namelijk in 2 van de 3 gevallen bij een Van der Valk hotel, met uitzicht op (langer) wachtende Tesla-bestuurders. Strategischer dan dit kan nauwelijks. De accu die wordt gewisseld bevat 90% lading, waardoor je zeker weer meer dan 300 kilometer vooruit kan. Een lange reis door Europa wordt nu echt een fluitje van een cent. Je moet wel gekozen hebben om de NIO batterij te leasen, in dat geval kan je een wissel uitvoeren. Daarover later in dit verhaal meer.

Een hoop positiviteit dus. Jazeker, maar er zijn ook nadelen. Los van de vraag hoe het zit met de privacy komen de camera’s op het dak intimiderend over. Het ontwerp is wel goed geslaagd. Onderweg valt op dat de adaptive cruise controle aan het haperen is. Hij pakt de voorganger niet altijd goed op en houdt de auto ook niet altijd goed binnen de lijnen. Bij een regenbui houdt het gehele systeem er mee op. Ook de temperatuursregeling kan nog verbeterd worden. Soms is er ineens een koude vlaag voelbaar, ondanks het feit dat de klimaatregeling op 21 graden staat afgesteld. Hiervan verwacht NIO een update volgend jaar. Tot 10 kilometer per uur rijden (in de woonwijk) klinkt er ook voor inzittenden een harde toon, die voetgangers en fietsers zou moeten waarschuwen dat er een auto aankomt. Gek genoeg is dit ook nadrukkelijk hoorbaar voor de passagiers en bestuurder. Het verbruik ligt met 34Kw op 100 kilometer vrij hoog, het gaat hier om snelwegritten in de winter. Wanneer je rustiger rijdt, kan het verbruik wel dalen, maar het viel ons op dat de boordcomputer niet het juiste verbruik weergeeft. Navraag bij NIO leerde dat op het instrumentarium alleen het verbruik weergegeven wordt van de aandrijving minus de energie voor het warmhouden van het interieur en het draaiende houden van het infotainmentsysteem.

Conclusie
Op een volle accu kwamen we zo’n 300 kilometer ver, waarbij de temperaturen op zo’n 10 graden lagen en we wel voornamelijk 130 kilometer per uur op de snelweg hebben gereden. Is de NIO ET7 dan een afrader? Nee, dat zeker niet. Voor wie veel onderweg is, en ook nog in de buurt van Tilburg, Apeldoorn of Noord-Holland woont, kan veelvuldig geruisloos een nieuwe accu bestellen. De prijzen van de NIO ET7 zijn vergelijkbaar met die van de meeste concurrentie, dus daarom zou je een aankoop niet hoeven te laten. We zijn in elk geval aangenaam verrast door dit model. Wanneer de kleine kofferruimte geen bezwaar vormt, kan dit zeker een optie zijn.

Model Vermogen Accu Actieradius Vanafprijs i.c.m. accuhuur Maandbedrag accuhuur Vanafprijs inclusief accu
ET5 490 pk 75 kWh 445 kilometer €51.900 €169 €63.900
ET5 490 pk 100 kWh 580 kilometer €51.900 €289 €72.900
ET7 653 pk 75 kWh 445 kilometer €72.900 €169 €84.900
ET7 653 pk 100 kWh 580 kilometer €72.900 €289 €93.900
EL7 653 pk 75 kWh 394 kilometer €76.900 €169 €88.900
EL7 653 pk 100 kWh 513 kilometer €76.900 €289 €97.900