De Nissan Leaf was een pionier, daarna was het een tijd stil op elektrisch gebied bij Nissan. Tot nu toe althans. Want Nissan presenteert vol trots de ARIYA. Een volledig elektrische crossover / SUV. Ideaal in het huidige tijdsgewricht, wanneer iedereen uitziet naar een hoge zit en veel ruimte. Er zijn twee accupakketten beschikbaar, eentje met alleen tweewiel- en één met vierwielaandrijving. Laatstgenoemde is uitgerust met de zogeheten e-4ORCE-technologie, die naar eigen zeggen een unieke elektrische vierwielaandrijving zou moeten zijn. Nissan biedt met dit model balans tussen kracht en controle in alle omstandigheden. Dankzij de riante hoeveelheid koppel op de vier wielen kom je snel van je plaats. De tractie blijft zelfs onder natte omstandigheden goed onder controle. Erg netjes. Belangrijker is echter het praktijkverbruik, daarover later meer.

Rijbereik
Met een WLTP-waarde van 533 kilometer komt de Nissan een heel eind op één acculading, maar vergeet niet dat de praktijk vaak net wat weerbarstiger is. We rijden de ARIYA in december, onder kille condities. De temperatuur komt in de nacht onder nul uit, terwijl het overdag een graad of 3 is. Het verbruik komt in dat geval een stuk hoger uit, we noteren bij snelheden van 130 kilometer per uur ongeveer 27 kW op 100 kilometer. Met een accupakket van bruto 87Kw kom je dan zo’n 280 kilometer ver. Met een lagere snelheid komt 400 kilometer op een volle acculading in beeld. De nul tot honderd sprint kost niet meer dan 7,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur. Het rijgedrag is soepel, volwassen en comfortabel. Dankzij de hoge zit stap je gemakkelijk in. Het infotainmentsysteem heeft een mooie opfrisbeurt gekregen en is weer helemaal bij de tijd. Middels een USB-A kabeltje verbind je Apple Car Play met het scherm, het werkt erg goed. Jammer genoeg is er nog geen USB-C voorradig, maar dat zal niet zo lang meer duren.

Praktisch
Dat er genoeg ruimte in het interieur aanwezig is, bewijst de ARIYA met 468 liter bagageruimte. Dat is mooi in lijn met concurrentie. De koets weegt 2000 kilo en dat is flink wat. Wel kan er 750 kilo getrokken worden, helaas (nog niet) meer dan dat. Snelladen gaat gemakkelijk, je hoeft weinig handelingen uit te voeren voordat je de CCS-stekker aansluit. Slim genoeg is afstand gedaan van de Chademo aansluiting die de Leaf nog kende, want de CCS-aansluiting is een veel gangbaarder aansluiting. Bij Fastned zijn bijna geen andere verbindingen te vinden en ook andere aanbieders zoals BP met Pulse houden het over het algemeen vooral bij CCS. De huis-tuin-en-keuken lader doet 11Kw per uur, daarmee zit je dus in een goede nacht wel weer vol.

Conclusie
Waar je bij Nissan kunt kiezen voor zowel een accupakket van 63Kw als een 87Kw groot pakket met optioneel vierwielaandrijving, zou ik sowieso gaan voor de 87Kw versie zonder vierwielaandrijving. Daarmee kom je het verst. De uitrusting van de ARIYA is zeer goed geregeld. Zo beschikken we niet alleen over stoelverwarming en stoelventilatie, maar ook over het geavanceerde Pro-pilot systeem waarmee je veiligheid gewaarborgd blijft. Kies je voor de meest luxe variant, de Advance, dan krijg je ook een digitaal instrumentarium, elektrische achterklep en een 12 inch TFT beeldscherm.