We willen best eerlijk toegeven dat we voorafgaand aan deze test nogal sceptisch waren tegenover dit model. Maar dat is snel veranderd. Tijdens de test is de e-Korando een comfortabele, ruime reisgenoot gebleken die meer kwaliteiten in huis heeft dan we op voorhand hadden ingeschat. Het merk heeft de laatste tijd in onzekere tijden geleefd, maar onlangs werd bekend dat het nu in handen is gekomen van Edison motors, afkomstig uit Zuid-Korea. Wanneer ze hetzelfde weten te realiseren als de andere Koreaanse merken is gelukt – zoals Hyundai en Kia – dan beloofd dat veel goeds.

Niet minimalistisch, wel functioneel
Het is even slikken wanneer je het interieur betreedt, want in tijden van minimalisme zijn er wel erg veel knoppen gebruikt voor de verschillende functies. Toch is dat helemaal niet erg. Sterker nog, we vinden het juist wel een verademing om niet helemaal door een menustructuur moeten te worstelen om bijvoorbeeld de kachel een graadje hoger te zetten, of de stuurwielverwarming te activeren. Wat dat betreft kan ons het ontwerp bekoren. Ook zie je dat er qua multimedia zorg en aandacht is uitgegaan naar de vormgeving. Wat ons betreft best geslaagd. De gebruikte materialen zijn ruim voldoende, kwalitatief gesproken. Afwerking staat op een prima plan.

61,5Kw Accu
De batterijcapaciteit is dus op orde. Je kunt er in de praktijk ongeveer 350 kilometer mee rijden, en dat is best behoorlijk voor de omstandigheden waaronder wij de test hebben afgelegd. Het kwik lag namelijk op een frisse 7 graden en de wind woei uit het noorden met een windkracht 4 tot 5. In de zomer verwachten we een uitgebreidere actieradiustest te kunnen doen, erop rekenende dat we dan een nog langere afstand kunnen rijden op een accu. In alle uitvoeringen is er altijd een warmtepomp aanwezig, waardoor je minder last hebt van het negatieve effect op de actieradius van koud weer. Het snelladen gaat tot 50Kw per uur. Niet overdreven, maar wel redelijk. Jammer genoeg gaat het laden aan de laadpaal met slechts 6,6KW, waardoor het best even duurt voordat je vol zit. Maar bedenk wel dat de auto maar 39 mille kost, waarmee dit één van de allervoordeligste EV’s is.

Het rijden en conclusie
Met de Ssangyong e-Korando heb je een erg volwassen, fijn rijdende EV voor weinig budget. Het onderstel is behoorlijk comfortabel en effent oneffenheden effectief weg. Het sturen is behoorlijk neutraal. Niet verrassend, wel voorspelbaar. Gewoon prima. De kofferbak is met 551 liter echt fenomenaal groot. Dit is echt een enorm pluspunt voor de Koreaan. Verder zijn er tal van luxe opties aanwezig. Zo hebben we stuurwielverwarming, stoelverwarming voor én achterin, adaptieve cruise controle met lane keep assist, een file-assistent, verschillende instelbare drivemodi en een 220Volts aansluiting, waardoor je je laptop tijdens een meeting op de parkeerplaats gemakkelijk kunt inpluggen, of op de camping nog even wat koken. Let er dan wel op dat deze 220Volts aansluiting waarschijnlijk in verbinding staat met de 12Volts accu, die natuurlijk relatief snel leeg is, wanneer de auto niet in contact staat ingeschakeld. Op weg naar de camping kan je trouwens 1500 kilo trekken. Indrukwekkend!

Concluderend kunnen we stellen dat Ssangyong met de e-Korando een uitermate geschikte EV heeft gebouwd, die veel meer biedt dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Een