De Toyota Auris was jarenlang een ondergeschoven kindje. Als je praatte over auto’s in het C-segment, dan kwamen de Golf, Focus of Astra vooral aan bod. Met de toevoeging van een stationwagon wil Toyota meer kopers trekken. Belangrijkste troef: het hele jaar nog 14 procent bijtelling!
Toyota omschrijft de Auris Touring Sports zelf als een stationwagen met een onweerstaanbaar design. “De lage grille, geflankeerd door dynamisch gevormde koplampen met LED dagrijverlichting en daartussen een chromen sierlijst, draagt bij aan een breed en robuust vooraanzicht.” We zijn het met ze eens dat de voorzijde goed geslaagd is. De achterpartij valt minder in de smaak, vooral door de geplooide hoeken naast de achterlichtunits. Daardoor is het uiterlijk minder sprankelend. Binnen gaat functionaliteit hand in hand met een mooi design. Het dashboard is robuust en groot. Ten opzichte van zijn voorganger is er het nodige veranderd. Ook het navigatiesysteem is vanaf heden geupdated, wij reden in een testauto met de verouderde versie aan boord.
Het belangrijkste voordeel van de Toyota Auris Touring Sports is zijn functionaliteit. Want anders dan in de Prius heb je veel ruimte voorhanden. Zo bedraagt de inhoud van het bagageruim maar liefst 530 liter en kan dit dankzij een ‘Easy Flat Systeem’ met één handomdraai worden vergroot naar 1658 liter. Door een verstelbare vloer is optioneel een vlakke laadvloer te creëren waardoor er geen tildrempel meer is. Een ander handigheidje is de verstelbare afdekhoes, deze kan ook omhoog worden gezet waardoor er tijdens het in- of uitladen van bagage geen koude wind meer in het interieur binnendringt.
Maar liefst vijf opties zijn er wat betreft motoren. Onderaan de ladder staat een 1.3 liter grote benzinemotor met 99pk, daarboven komt de 1.6 liter benzine met 132pk die optioneel met CVT-bak is uit te rusten. Bovenaan de lijst met benzinemotoren staat de hybride-variant die wij ook gereden hebben. Deze motor levert gecombineerd met de elektromotor 136pk, en dat is voldoende voor het dagelijkse gebruik. Dieselen kan met de 1.4 en 2.0 liter met 90 of 124pk. In de auto’s met de conventionele motoren zijn er vier uitrustingsniveaus. Nu zijn echter de uitrustingspakketten op de hybride variant van belang, en dit zijn er maar liefst vijf. Het begint met de Aspriration, in die uitvoering krijg je onder andere een achteruitrijcamera, climate controle en startknop. Dynamic voegt daar cruise controle, regen- en lichtsensor, elektrische ramen achter en een automatisch dimmende binnenlichtspiegel aan toe. In het hoogste uitrustingsniveau zit eigenlijk alles wat je wensen kan, behoudens veiligheidsopties zoals adaptieve cruise controle of lane keep assist.
Wat het rijden betreft zijn we positief gestemd. In vergelijking met de Prius heeft de Auris Sports Touring een stuk meer beleving en dynamiek meegekregen, waardoor het rijden wat enthousiaster gaat dan in zojuist genoemd model. Dit is mede te danken aan het lage zwaartepunt van de auto, de batterij ligt onder de achterbank. Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de auto lekker dicht op de weg blijft, ook in sportieve bochten. Oké, sportief wordt het niet, want de CVT-bak loeit het uit zodra het gaspedaal wordt gevloerd. Bij snelheden onder de honderd kilometer per uur zal je dit bij een rustige rijstijl niet snel gebeuren, echt hinderlijk wordt het pas bij het accelereren op de snelweg. Toch is dit maar één van de weinige minpunten van deze auto. De prijzen beginnen bij net geen 20 duizend euro, maar voor een leuke uitvoering moet ongeveer 28 mille worden gereserveerd. Dankzij het praktische gemak, de fijne rijstijl en een laag praktijkverbruik van 1 op 20 zal dit model Toyota geen windeieren gaan leggen.