Toyota en hybride gaan al geruime tijd hand in hand. Omdat Toyota al vroeg begon met het ontwikkelen van auto’s met hybride techniek heeft het een behoorlijke voorsprong binnen de markt. Het is dus niet gek dat een groot deel auto’s van dit merk de badge ‘hybrid’ dragen. Echter, dat is nog niet het geval binnen het D-segment waarin de diesels het nog voor het zeggen hebben. Zo heeft de facelift van de Avensis nog niet aan de elektrische aandrijftechniek geroken en blijft dit gewoon een diesel. Maar wel een zuinige!

De facelift van de Avensis bevalt goed. Was het vorige model nog vrij anoniem, nu kunnen we zeggen dat de Japanner meer een eigen gezicht heeft gekregen. De chromen balk op de achterkant maakt de auto chic en een tikkeltje sportief. Gewoontjes kunnen we de Avensis niet noemen, Toyota heeft nu eenmaal een voorliefde voor een futuristisch design en ook bij de Avensis kwam dit weer naar voren. Het blijft wennen maar na een poosje kijken gaan we steeds meer elementen waarderen en kunnen we zeggen dat het uiterlijk geslaagd is.

Eenmaal ingestapt begint het feest der herkenning. Zoals we van Toyota gewend zijn bestaat het instrumentarium uit grote knoppen en zijn de verschillende functies duidelijk aangegeven. Er hoeft niet nagedacht te worden over de functies van de knoppen en ze zijn eenvoudig en praktisch. De handrem zit op een onlogische plaats waar je niet altijd even goed bij kunt. Het informatiescherm tussen de klokken is vernieuwd en werkt bijzonder goed. Het infotainmentsysteem in het middenconsole is echter een teleurstelling. Het systeem heeft een sterk verouderde vormgeving en is bijzonder traag. Het schermpje van de climate-control beschikt niet over de nieuwste techniek en kan gerust uit een 10 jaar ouder model gekopieerd zijn. Toch wel jammer voor een auto uit het D-segment.

Rijden gaat bijzonder soepel en met veel plezier. De auto is stabiel en heerlijk voor lange ritten. Het schakelen gaat fijn met de korte pook en de dieselmotor doet bijzonder goed zijn werk. Het stuur ligt goed in de hand en het stuur reageert soepel en verfijnt. Een echte vriend voor lange ritten. Met de 1.6 liter dieselmotor met 121 pk zit de snelheid er niet direct in. Echter vormt zich dit geen probleem op de Nederlandse wegen en maakt dit de auto zeer zuinig in het verbruik. Met een gemiddelde van 1 op 20 sta je met deze grote Japanner een stuk minder vaak aan de pomp.

Het motorgamma van de Avensis biedt vijf verschillende motoren; een drietal benzinemotoren en een tweetal diesels. De benzinemotoren worden aangeboden als 1.6 liter, 1.8 liter en 2.0 liter respectievelijk met 160 Nm (132 pk), 180 Nm (147 pk) en 196 Nm (152 pk). Dieselen gaat met de 1.6 liter met 270 Nm (112 pk) of 2.0 liter motor met 320 Nm (143 pk). De basisversie krijg je voor mee voor €30.295,-. Voor het model uit de review betalen we €33.550,-. De Avensis staat daarmee ongeveer gelijk aan de concurrentie. Voor de Hyundai i40 Wagon betalen we duizend euro minder en dit model biedt vergelijkbare eigenschappen in zowel ruimte als rijcomfort.

Toyota heeft met de facelift een stap in de goede richting gezet. Het exterieur is opgeknapt en toont fris. Het rijden gaat bijzonder soepel en het is de perfecte partner voor lange ritten. We vinden het jammer dat de techniek in de auto is achtergebleven. Echter verwachten we binnen een aantal jaar een compleet nieuwe Avensis met vernieuwde techniek en wellicht een hybride aandrijflijn.