Overal zijn ze te zien: de drieling van Peugeot, Citroen en Toyota. De eerste modellen werden gepresenteerd in 2005 en gingen als warme broodjes over de toonbank. In 2014 werd het nieuwe trio losgelaten op de automarkt. We kunnen er niet omheen dat de AGYO van dit trio het meeste opvalt. Daarnaast is de AGYO compleet in te richten naar eigen smaak. Zijn er nog meer verschillen te zien tussen deze stadsmini’s?

Bij de vorige versie van de drieling waren de verschillen in uiterlijk tussen de auto’s vrij minimaal. Met de nieuwe lichting is dat toch stukken anders en zijn er qua uiterlijk aardige verschillen te onderscheiden. Vooral de opvallende X op het front van de auto springt direct in het oog en geeft de stadsauto een stoer uiterlijk mee. Daarnaast zijn veel onderdelen aan de auto naar eigen smaak te personaliseren. Dit maakt de auto persoonlijk en geeft de kans een persoonlijke touche aan de AGYO mee te geven. Opvallen in het drukbevochten A-segment is van groot belang, ‘fun’ is daarin het grote toverwoord van Toyota en hierin scoort de AGYO behoorlijk goed.

De rijeigenschappen zijn stukken vooruit gegaan ten aanzien van het vorige model. Natuurlijk is de motor nog duidelijk hoorbaar bij een hoog toerental, maar opvallend veel stiller in lage toeren. Door Toyota is goed gekeken naar het wegdek waar de AGYO gedurende het gebruik het meest te vinden is. Zodoende is rekening gehouden met een extra comfortabele demping op wegdek met klinkers, tramrails en ander stads ongenoegen. Ook hierin is de ‘funfactor’ goed terug te zien; de motor is in het stadsverkeer bijzonder kwiek en snel. Valt daarmee het gebruik op de snelweg tegen? Nee, dat niet, de auto gedraagt zich prima op de snelweg. Maar het blijft een kleine auto, zo moet er bij een snelle inhaalmanoeuvre pittig worden teruggeschakeld.

Naast het exterieur is het interieur ook compleet naar persoonlijke voorkeur in te richten. Bepaalde plastic elementen zijn in het geheel te verwijderen en te vervangen voor exemplaren in je persoonlijk gewenste kleur. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar en vormt één geheel met de klokken. Optioneel is het prachtig 7-inch display in de auto. Dit display is te koppelen aan een smartphone waardoor de smartphone bedienbaar wordt vanaf het display en waardoor navigatie met Google Maps mogelijk wordt. Helaas werkt dit systeem nog niet bij alle smartphones en nog helemaal niet bij Apple gebruikers. Hierdoor beschik je in veel gevallen ook niet over navigatie. Tegen meerprijs is echter wel een zeer fijne routeplanner van Toyota beschikbaar. De ruimte is beperkt en zit je vrijwel altijd met de stoel van je voorganger tussen je benen.

De prijzen van de AYGO beginnen bij €9.695. Motorkeuze is er niet, de AGYO wordt standaard geleverd met een 1.0-liter VVT-i driecilinder benzinemotor waar 51kW/69 pk uit geperst wordt. De uitstoot van deze motor bedraagt 88 gram CO2 waarmee de auto in het bijtellingstarief valt van 14%. Wel zijn er allerlei pakketten beschikbaar met de meest uiteenlopende mogelijkheden zoals de x-wave met een elektrisch bedienbaar canvas dak en de x-cite met sportpakket en standaard fel oranje metellic. De concurrenten zoals de Kia Picanto en Volkswagen Up! zoemen redelijk om deze prijs heen en zodoende moet Toyota goed haar best doen om de AYGO een mooi plekje te geven binnen het A-segment.

De AGYO is een leuke en opvallende stadsauto die compleet aan te passen is aan de wensen van de gebruiker. Het opvallende uiterlijk spreekt aan en geeft de auto een stoer uiterlijk. Daarnaast biedt Toyota een aantrekkelijke financiering waarbij je de auto voor €129 per maand mee kunt nemen.

Benieuwd naar de Toyota Aygo Private lease? Check de link.