Veel autofabrikanten spelen de laatste jaren met carrosserievarianten. We zagen de opkomst van de cross-over en ook andere vormen deden hun entree. De Toyota C-HR is hier een goed voorbeeld van. Het lijkt een kruising van een cross-over, een SUV en een MPV. Volgens het merk is dit de combinatie van het beste van alle werelden; een sportieve en compacte auto die het wow-gevoel weer moet oproepen. In de reclame-uitingen schiet Toyota soms zelfs een beetje door, met kreten die we hier niet zullen herhalen. Feit is wel dat dit een ander model is dan we van het merk tot nu toe gewend waren. En dat is alleen al een positieve ontwikkeling te noemen. We zijn dan ook erg benieuwd naar de C-HR.

De Toyota C-HR is leverbaar met een tweetal motoren, én een variant met vierwielaandrijving. Beide motoren draaien op benzine. Wij rijden met de 1.2 turbo benzinemotor met 116pk. Dat lijkt redelijk bescheiden, maar ook weer niet zo weinig dat het afzien wordt. Het gewicht bedraagt bijna 1300 kilo, en dat is redelijk fors voor een auto van dit formaat. Toch mag dat de pret niet drukken. De sprint van nul tot honderd duurt op papier 10,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 203 kilometer per uur. Het zijn geen waardes waar je stijl van achterover slaat. Liefhebbers daarvan denken wellicht dat de Hybride-variant een stuk sneller is. Bij die variant bedraagt het vermogen echter ook een bescheiden 122pk, waardoor de sprint naar honderd nog 0,1 seconden langer duurt dan met de 1.2 benzinemotor waardoor je in 11 seconden op de driedubbele cijfers zit. De topsnelheid bedraagt 170 kilometer per uur.

De filosofie achter de C-HR is gestoeld op een sportieve ideologie. Zo is de zitpositie zo sportief mogelijk gemaakt en zijn ook andere elementen hierop afgesteld. Het stuur voelt stevig en stabiel aan, hetzelfde geldt voor het onderstel en de ophanging. De boel is redelijk sportief, zonder keihard te worden. Toyota scoort met dit model hoog als het gaat om de juiste balans. De fabrieksopgave schotelt ons de positieve waarde van 1 op 17, terwijl we in de praktijk 1 op 12 scoren. Met de tankinhoud van 50 liter halen we ongeveer 600 kilometer op één tank. Ruimte aan boord is voldoende, maar niet overdreven. We kunnen achterin prima zitten, ook als volwassenen van 1 meter 85. De bagageruimte is 377 liter, genoeg voor een weekendje weg met 4 vrienden.

Concluderend kan worden gesteld dat de C-HR een stap in de goede richting is. Het merk Toyota ontworstelt zich met dit model aan het ietwat saaie imago en weet wellicht jonge kopers door het bijzondere uiterlijk te trekken. Tegelijkertijd moet je wel echt van het uiterlijk houden, want bijzonder is het zeker. Het roept in elk geval genoeg stof op voor discussie. De kwaliteiten zijn goed, de rij-eigenschappen eveneens. De handgeschakeld zesbak schakelt soepel door de verzetten en daarmee is een licht sportieve rijstijl wel mogelijk, maar je komt absoluut vermogen tekort. Dat is jammer, want we voelen aan dat er meer in deze Japanner zit. We kijken dan ook uit naar een meer potente motor, of een aangescherpte versie. Maar toegegeven – Toyota zit op de goede weg.