Een Toyota Land Cruiser is geproduceerd voor het terrein, een RAV voor de verharde weg. Toch heeft de RAV wel terreinkwaliteiten: met vierwielaandrijving en een functie om het differentieel te blokkeren voor de echte zware terreinomstandigheden. Toyota omschrijft de RAV als ‘de ultieme Crossover voor de veeleisende rijder’. Kan Toyota deze belofte waarmaken?

Ten opzichte van het vorige model is de huidige RAV niet zoveel gewijzigd. De voorzijde is opnieuw ontworpen, de bumper en de grille zijn aangepakt. Aan de achterzijde valt op dat het reservewiel voortaan niet meer achterop de auto hangt. De sideskirts en 18-inch lichtmetalen velgen (standaard op de Executive Business uitvoering) zorgen voor een stoere en robuuste uitstraling. Met een lengte van bijna 4,5 meter en een hoogte van 1 meter 68 is de Japanner een behoorlijk grote jongen.

De auto ontgrendelen en starten gaat automatisch, de RAV beschikt over een keyless entry systeem. Het dashboard ziet er eenvoudig, maar functioneel uit. Hoewel er vrij veel harde materialen zijn gebruikt, zijn deze kwalitatief goed. De bediening van audio en telefoonvoorbereiding zitten op het stuur en is handzaam. Ook de bediening van de ventilatie is eenvoudig. Het navigatiesysteem is goed, hoewel de wegaanduiding bij veel achtereenvolgende acties wel eens wat duidelijker had gemogen. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en de voorstoelen zijn verwarmbaar. De achterbank is in delen neerklapbaar, zodat er een vloer van gelijke hoogte ontstaat. Daarnaast is er privacy glass achter, erg handig om kostbare spullen af te schermen voor pottenkijkers.

De testauto is uitgerust met een 2.2 liter dieselmotor met een vermogen van 177 pk. Bij het starten komt een rauwe grom tot stand. Na een opwarmingsronde valt op dat de gasrespons behoorlijk pittig en direct is. Het accelereren gaat vlotter dan verwacht, volgens de fabrieksopgave duurt het 9,3 seconden voordat de RAV van 0 naar 100 km/u is geaccelereerd. De topsnelheid ligt op 200 km/u. De handbank met zes versnellingen schakelt soepel. Bij 120 km/u in de zesde versnelling draait de motor 2.100tpm. Hierdoor is het motorgeluid in de cockpit niet overheersend aanwezig. Het stuurgevoel wordt positief beïnvloed door het sportieve stuurwiel. De onderkant is plat, zoals we dat ook wel zien bij sportieve Duitse merken. Het rijgedrag in bochten is redelijk voorspelbaar, bij hoge snelheden helt de auto lichtelijk over. De Toyota RAV4 is een echte allrounder gebleken. Normaal gesproken heeft de kofferruimte een inhoud van 586 liter, maar bij het neerklappen van de achterbank komt er maar liefst 1752 liter vrij. De fabrieksopgave geeft een verbruik van 6,7 liter per honderd kilometer aan, en de RAV komt daar met 7,1 liter per honderd kilometer redelijk in de buurt. Met goede terreinkwaliteiten en een aangenaam rijgedrag kan de vernieuwde RAV er weer een tijd tegenaan.