De Volkswagen Beetle geheel vernieuwd. De introductie in 1998 van de New Beetle veroorzaakte zowel lof als kritiek en de verkoopcijfers vielen ietwat tegen. Met het nieuwe model wil Volkswagen er weer tegenaan, en met een vanafprijs van iets minder dan twintig mille is de Beetle in elk geval gunstig geprijsd. De versie die wij reden is uitgerust met een 2.0 TSI motor, met een heerlijk vermogen van 200pk. Kan de Beetle deze brute kracht aan?

De achterzijde is het bewijs dat de Beetle is veranderd. Naast de gewijzigde achterlampen en een aantal andere aanpassingen blijft het kenmerkende uiterlijk van de Beetle intact. Het interieur is daarentegen flink op de schop genomen. Vanaf het sportieve en aan de onderkant afgeplatte stuurwiel is de cruise controle en audio te bedienen. Hoewel de meeste materialen vrij hard zijn, is de afwerking prima in orde. De stoelen zitten goed, maar moeten ondanks de prijs van 36 mille handmatig worden bediend. De versie waar wij in rijden is de meest luxueuze, van alle denkbare luxe ontbrak alleen stoelverwarming op deze versie.

De Beetle is leverbaar met drie benzinemotoren en één diesel. Het tweeliter dieselblok levert 140pk vermogen, terwijl de benzinevarianten respectievelijk 105, 160 en 200pk leveren. Wij hadden het voorrecht om de meest krachtige variant te testen, de 2.0 TSI, gekoppeld aan een smeuïge DSG-versnellingsbak. Deze motor doet uitstekend z’n werk in de Volkswagen. Aan vermogen kom je nooit tekort, het duurt een respectabele 7,5 seconden voordat je op honderd kilometer per uur zit, en de top ligt op 223 km/u. Bij het volledig vloeren van het gaspedaal knalt de Beetle ervandoor, en voor je het weet zit je op illegale snelheden. De DSG-transmissie zorgt voor een smetteloze en geruisloze overschakeling, je hebt niet door in welke versnelling je zit. Het schakelmoment beperkt zich voor het gevoel tot luttele tienden van een seconde.
Het weggedrag van de Beetle kan ons zeker bekoren. Het onderstel is vrij stug en het contact met de weg blijft goed, ook in snel genomen bochten. Je hebt nauwelijks het gevoel dat ‘ie overhelt en dankzij het relatief directe stuurgedrag besef je goed waar je mee bezig bent. Naar ons idee is het onderstel een compromis tussen comfort en sportiviteit. Zonder snoeihard te worden doet de Beetle leuk mee in bochten. De enorme voorraad aan vermogen doet je echter wel steeds weer verleiden het gaspedaal tot op de bodem in te drukken, wat zich uit in een verbruik van twintig(!) liter op honderd kilometer wanneer je dit blijft volhouden. Op de terugweg hebben we echter rustig aangedaan, en kwamen we over circa honderd kilometer op een nette 6,9 liter verbruik aan benzine.
Met een Volkswagen Beetle heb je iets bijzonder. De vanafprijs van de New Beetle, veertien jaar geleden, begon bij 19 mile. Ondanks de inflatie heeft Volkswagen vrijwel dezelfde basisprijs aangehouden, voor een kleine twintigduizend euro ben je in het bezit van deze hippe Beetle. Reken daarbij wel enkele opties mee, want zoals bekend zijn die nogal prijzig bij de Duitsers. Met ‘ons’ testmodel kwamen we dankzij enkele opties uit op 36 duizend euro, terwijl je al een 2.0 TSI DSG Beetle rijdt vanaf ongeveer 32 mille. En daarmee heb je niet alleen een hippe bak, je krijgt er ook nog eens een hitsige motor bij met een sublieme transmissie.