Een strak gestroomlijnd design, luxe van binnen, flippers aan het stuur en het brullende geweld van 300 pk’s onder de motorkap: er zullen niet veel mensen zijn die bij deze opsomming als eerste aan Volkswagen denken. Toch heeft de nieuwe Coupé van Volkswagen, de CC, het allemaal – en méér.

Het design van de Duitse Coupé is het eerste wat opvalt. Een mooie lage, aflopende lijn waarin de geblindeerde achterramen echt wat extra’s toevoegen. Ook de grote 18 inch wielen zijn een blikvanger. De Bi-Xenon verlichting is erg mooi, evenals de LED achterlampen. De CC is kortom een prachtige verschijning.

Dit positieve gevoel blijft zeker hangen wanneer er een nadere blik wordt geworpen op het interieur. Hier is duidelijk gekozen voor een combinatie tussen luxe en sportief. Het lederen sportstuurwiel springt eruit, evenals de lichte leren sportstoelen. Het middenpaneel is vrij rustig gehouden en is onmiskenbaar ‘Volkswagen’. Ook het gebruiksgemak is groot: vooral het navigatiesysteem met touchscreen is gemakkelijk te bedienen. Hoewel alles erg mooi is afgewerkt en er prachtige details zijn, zoals het klokje, is het wel jammer dat het dashboard toch weer wat goedkoop overkomt door het gebruikte materiaal. Zeker van een auto uit dit segment mag meer verwacht worden.

Wanneer de motor wordt gestart en het gaspedaal wordt ingedrukt, klinkt een heerlijk brullend geluid dat menig autoliefhebber als muziek in de oren zal klinken. Het eerste dat opvalt tijdens het rijden is dat de automaat zeer soepel schakelt en snel reageert. Hoewel er een kleine vertraging optreedt na het indrukken van het gaspedaal, schiet de auto al snel vooruit. De CC is duidelijk een wolf in schaapskleren want zeker met de flippers aan het stuur die subliem hun werk doen ben je zo op volle snelheid en laat je de meeste weggebruikers ver achter je. Er zit overigens ook een nadeel aan deze optie van handmatig schakelen want bij een klein beetje extra druk op het gaspedaal schakelt de automaat toch weer automatisch naar een lagere versnelling terwijl dit niet gewenst is. Zo gaat het benzineverbruik wel heel hard. Sowieso is het brandstofverbruik niet helemaal om over naar huis te schrijven met een gemiddelde van ongeveer 1 op 10 en een E-label. Dit is dan ook meteen een van de grootste nadelen van deze auto.

In rijeigenschappen blinkt de Volkswagen wel weer uit. Vooral het Dynamic Drive Control, het adaptieve onderstel, is geweldig en zorgt voor een perfecte wegligging in allerlei verschillende situaties. De vierwielaandrijving draagt hier zeker aan bij. Ook de knop om de auto in comfort, normal dan wel sportstand te zetten voldoet aan de verwachtingen. Wel voelt het stuur vrij zwaar aan en zou het fijn zijn als het sturen nog wat meer communicatief zou verlopen.

Het model van de CC waar wij in reden is niet het ‘standaardmodel’ en beschikt over vele opties, zoals het panorama kanteldak en het Park Distance Control. Er is naast de V6 motor met 300 pk keuze uit vele typen motoren, te beginnen bij een 2.0 140pk versie. Toch zijn ook de goedkopere varianten standaard zeer compleet uitgerust. Enkele voorbeelden van de standaarduitrusting zijn de cruise control, chromen lijsten langs de zijramen, LED-verlichting, regensensor en lederen stuurwiel.

Concluderend kan gesteld worden dat deze auto eigenlijk aan alle verwachtingen voldoet. Hij is snel, luxe en bezit over prijzenswaardige rijeigenschappen. De auto gedraagt zich prima in allerlei situaties: zowel in korte ritjes in de binnenstad van Amsterdam, als in snelle ‘prestatieritjes’ op de snelweg en lange afstanden voldoet de Coupé aan de verwachtingen. Het grootste nadeel van deze auto, naast het hoge benzineverbruik, is dat de CC het gevoel geeft er een ‘beetje tussenin’ te blijven hangen.  De Coupé is net niet luxe genoeg voor de echte veeleiser en net niet sportief genoeg voor de liefhebber van sportauto’s. Daarbij komt dat de auto redelijk aan de prijs is. Met een vanafprijs van ruim €38,000 vist de CC een beetje in de vijver van bijvoorbeeld BMW. Het is daarom aannemelijk te makend dat de autokoper met een ruim budget en de vraag naar een sportieve auto wellicht een andere keuze maakt dan die voor de Volkswagen. Maar duidelijk is dat de CC een zeer complete auto is en is daarom ook een aanrader voor degenen die graag behoorlijk wat pk’s onder de motorkap hebben liggen, die gaan voor fijne rijeigenschappen en daarbij houden van de degelijkheid van Volkswagen.