In de top-10 van de meest verkochte MPV’s grossieren vooral de ruimtewagons van klein formaat. De Opel Agila wordt op de voet gevolgd door de Mercedes B-klasse, vervolgens komen de Renault Scenic, Hyundai ix20 en Opel Meriva. Met uitzondering van de Renault Scenic zijn dit compacte MPV’s die een bescheiden prijs hebben. De Volkswagen Sharan is zowel qua prijs als afmetingen een grote jongen. Terwijl zijn kleinere broertje, de Volkswagen Touran nog een nette 6e positie inneemt op de ranglijst van verkopen met ongeveer 2600 exemplaren in 2012, moet de Sharan het stellen met een schamele 400 stuks. Tijdstip van lancering van het model kan niet het probleem zijn, aangezien beiden ongeveer tegelijk zijn geintroduceerd.

Bij het instappen heb je niet gelijk het idee in een grote MPV plaats te nemen. Bij het wegrijden valt de grootte ook niet gelijk op, maar de laaggeplaatste versnellingsbak en het zicht door de spiegels doen al snel de ontologie terugkomen. Passagiers en bestuurder genieten van enorm veel luxe en ruimte. Alle stoelen zijn met leer bekleed, de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, een enorm panoramisch dak verlicht het interieur en zelfs op de derde zitrij is het aangenaam vertoeven. Bovendien is er nog genoeg ruimte over wanneer er zeven inzittenden meegaan, namelijk een riante 809 liter. Met alle banken plat is deze ruimte zelfs gegroeid naar 2430 liter, bijna Chrysler Voyager-achtige afmetingen.

Door de aanwezigheid van al die luxe stijgt het prijskaartje naar een forse 70 mille, een heel bedrag voor een MPV. In de al zeer complete Highline-uitrusting kost de Sharan overigens een slordige 55 duizend euro. Voor dat bedrag ben je niet alleen verzekerd van een hoop luxe, de tweeliter dieselmotor is de sterkst leverbare motor in de Sharan en zorgt voor een vermogen van 170pk. In combinatie met een DSG-versnellingsbak blijkt de Volkswagen aangename cruiser. De nul tot honderdsprint duurt 9,8 seconden en voor cijferfetisjisten de topsnelheid: 204 kilometer per uur. Deze prestaties worden gekoppeld aan een fabrieksopgave verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer. Tijdens een uitgebreide test kwamen wij echter op 8,2 liter over dezelfde afstand.

De DSG-versnellingsbak schakelt soepel en totaal geruisloos over. Het is moeilijk raden in welke versnelling de bak zich bevindt. Helaas zijn er maar zes versnellingen aanwezig, hetgeen resulteert in een hoge 2.400 toeren bij 120 kilometer per uur. Behoorlijk hoog voor een moderne diesel, en daardoor is er een hinderlijk geluid hoorbaar tijdens het rijden. Ga je echter ongeveer 140 kilometer per uur rijden, dan is dit geluid opgelost. Een achttrapsautomaat zou dit euvel verhelpen. Het stuurgedrag van de Sharan is aangenaam en ook het onderstel heeft weinig karaktereigenschappen om iets op aan te merken. Sommige drempels worden overigens nog redelijk voelbaar tot de inzittenden doorgegeven.

De Volkswagen Sharan is er voor liefhebbers van degelijkheid en een hoop ruimte. Dat full-size MPV’s de laatste jaren niet zoveel meer verkochten worden, kan hen niet deren. Grote gezinnen zijn fan van dit bakbeest en huismoeders verheugen zich elke keer weer over de hoeveelheid ruimte die de Duitser kan verstouwen. De prijs kan deze pret niet drukken, je koopt immers erg veel auto. Het hoge toerental en het daarbij ietwat hinderlijke gebrom van de motor neem je zeker voor lief. Houdt er wel rekening mee dat je vaak de klos zal zijn bij verjaardagsfeestjes of een lokale voetbalwedstrijd, zoveel ruimte en zeven passagiers die meekunnen is namelijk wel erg handig.