Voor veel mensen is de Volvo S60 een oude bekende. In de periode van 2000-2010 diende de eerste generatie en inmiddels is de tweede generatie ook alweer zes jaar op de markt. Een kleine facelift drie jaar geleden heeft de boel weer wat opgefrist naar de maatstaven van deze tijd. Sinds vorig jaar is er een nieuwe variant beschikbaar, namelijk de Cross Country. Deze ruigere versie heeft bodykits om het wat stoerder te laten lijken en is verhoogd met 65mm waardoor hij een stuk meer bodemvrijheid heeft. Het ruige terrein lijkt nog niet aan de S60 Cross Country besteedt, maar voor een ritje op een stijl bospaadje lijkt hij wel de capaciteiten te hebben. Volgens het merk uit het noorden weerspiegelt het ‘imposante en gespierde’ uiterlijk zijn ‘krachtige karakter’. Kan hij deze belofte in de praktijk waar maken?

In de Nordic+ uitvoering is de Zweed bijzonder luxe uitgevoerd. Daarvoor krijg je standaard al een hele hoop extra’s. Dat zijn bijvoorbeeld de dual xenon koplampen, het gevierde city safety system voor de veiligheid in de stad, verwarmbare en elektrisch verstelbare voorstoelen, navigatie en Volvo on Call. Dankzij een functionele app kan je allerlei functies vanaf je telefoon bedienen. Dat is niet alleen het aanzetten van de voorverwarming, maar ook het bekijken van de ritgeschiedenis, het bijhouden van een ritlogboek en een inzicht in de status van de auto. Zelfs de omgevingstemperatuur van de auto is inzichtelijk, zodat je het door hebt zodra deze onverhoopt een ijskast zou worden ingereden. De stoelen van de Volvo zitten vorstelijk. Betere stoelen zijn we tot op heden nog niet tegengekomen, we geloven graag dat er mensen zijn die alleen al hierom een Volvo kopen.

In vergelijking tot de eerder geteste XC90 doet het dashboard eerst wat ouderwets aan. Maar dat is niet geheel terecht, want er zijn wel degelijk vernieuwingen in het infotainment aangebracht. Dankzij een prachtig geluidssysteem geniet je volop van de klanken die uit de speakers schallen. De interface van de navigatie is ook veranderd waardoor de wegaanduiding duidelijk is geworden. Achterin zitten passagiers ruim voldoende en comfortabel. Het testmodel is de eerste S60 waarin we stoelverwarming van de achterbank tegen komen. Voor drie volwassenen is het allemaal net niet ruim genoeg. In de bagageruimte past 380 liter en dat is heel redelijk. Voor echt meer ruimte kan je beter kiezen voor de Volvo V60. Gek genoeg levert het Zweedse merk uitsluitend diesels in de opgeruigde S60. Er is slechts keuze uit één smaak, de 190pk sterke D4 met 400Nm koppel. Een heerlijke motor die we ook kennen uit de V40.

Een sprintje naar honderd is in mum van tijd geklaard. In 7,7 seconden wordt deze snelheid bereikt. De topsnelheid is 210 kilometer per uur. Terwijl het gemiddelde verbruik een liter diesel per 21 kilometer zou moeten bedragen, komen we in de praktijk ongeveer 15 kilometer ver op een liter dieselolie. De Volvo S60 Cross Country Nordic+ is er vanaf 46 mille, maar daarvoor heb je wel gelijk bijna alle denkbare opties. Zaken als een verwarmbare achterbank zijn opties die daar bovenop komen. Het testmodel kost 61 mille, waarbij de gehele optielijst is aangevinkt. Voor boswachters, actieve ouderen of mensen met een actieve levensstijl zullen deze Zweed zeker kunnen waarderen. Vaststaat dat het in elk geval geen miskoop zal worden.