Mag het een beetje meer zijn? Met die vraag in het achterhoofd hebben wij de Volvo V40 Cross Country D2 laten duelleren tegen de ‘normale’ Volvo V40 D2. Laatstgenoemde profiteert van slechts 14 procent bijtelling, en gaat daarom als een warm broodje over de toonbank. Alleen al in de maand juli zijn er ruim 1600 V40’s verkocht en in augustus nog eens 836 exemplaren. Met deze cijfers heeft de V40 een negende positie op de modellen verkoop top-10 veroverd. Het overgrote deel van deze V40’s hebben een D2 motor, vanwege die lage bijtelling. Volvo heeft echter meer dan dat te bieden, namelijk de V40 Cross Country. Met een opgeruigd uiterlijk en een hogere koets hoopt Volvo ook de meer avonturierlijke kopers aan zich te binden.

De V40 Cross Country ziet er wat stoerder uit dan de normale versie. Sideskirts en zwarte bumpers geven de Zweed net wat extra’s. Dat valt ook op tijdens het rijden, want in de Cross Country is het zicht net wat beter dankzij een hogere zit. Verder zijn de materialen in het interieur precies hetzelfde. Het navigatiesysteem is niet heel handig, de kaart is wat onduidelijk en de ergonomie werkt niet perfect. Toch blijf je dankzij actuele file informatie in binnen- en buitenland altijd op de hoogte. De stoelen zitten goed, maar voor volwassenen met een lengte van meer dan 1,95 meter is de V40 in beide varianten vrij krap. Dat geldt helemaal voor de achterbank. Tijdens de testperiode hebben we de achterbank tijdens een rit met drie volwassenen doen bezetten, maar dan merk je dat de V40 nogal krap is. Zowel qua hoofd- als beenruimte is het vanaf een lengte van 1,80 meter nogal afzien. Beide modellen zijn exact hetzelfde qua binnenmaten.

Een Volvo met een kleine dieselmotor wordt in hoofdzaak gekocht voor de bijtelling. Nadat de V40 D2 met slechts 14 procent bijtelling was gelanceerd, regende het orders bij het Zweedse merk. Dit en volgend jaar profiteren de Volvo S80, S60, V70 in D2 en in hagelnieuwe D4 variant van 20 procent bijtelling. Laatstgenoemde viercilinder diesel levert maar liefst 181pk. De V60 is in D2, D4 en ook als D6 Plug-in-Hybrid met een lage bijtelling te bestellen. Voor de V40 D2 gaat de 14 procent bijtelling eraf, net als de V40 Cross Country D2 moet er vanaf volgend jaar 20 procent worden bijgeteld. Positief nieuws dus, in tijden waar het alleen maar om bijtelling lijkt te draaien.

Terug naar de V40 en V40 Cross Country. De verschillen tussen twee broers beperken zich niet alleen tot het uiterlijk. Ook in het rijden is er vrij veel verschil te merken. De Cross Country is een stukje comfortabeler, en veert goed over drempels heen. Daarbij wordt het nooit too much, omdat de auto niet doordeint na een drempel. Het weggedrag is strak, maar het stuurgedrag is net een tikkeltje te indirect. Daardoor missen de broers finesse. Zuinig rijden kan in allebei prima, als je rustig aan doet is 1 op 20 makkelijk te realiseren. Bij een sportievere rijstijl moet gedacht worden aan 1 op 18, maar dat is nog altijd erg netjes. In een poging om uitermate zuinig te rijden kwamen we op 3,9 liter per honderd kilometer, prima waarden dus. Daarvoor moet echter wel het uiterste uit de kan worden gehaald.

Een V40 Cross Country D2 koop je om je te onderscheiden van de rest. De normale V40 rijdt al in zulke grote getale rond, zodat zijn broer een welkome onderscheiding is. Bovendien zijn het niet alleen de looks die het verschil maken, ook is het rijgedrag wat comfortabeler bij de Cross Country en is de zit wat hoger. Vanaf 2014 zal de concurrentie tussen de twee modellen groter worden, omdat de eigenaar in beide modellen twintig procent zakelijk moet bijtellen. Met dat gegeven in het vooruitzicht kan de V40 Cross Country zijn broertje na een valse start misschien nog een beetje bijbenen.