De Volvo V60 is een uitgesproken populair model, vooral binnen de zakenwereld. Mede dankzij de lage bijtelling ging het model als een warm broodje over de toonbank.Vooral de D6 heeft het goed gedaan. De plug in hybride profiteerde van fiscale voordelen, waardoor we de auto regelmatig terug zien in het straatbeeld. Maar er zijn meer motorvarianten beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de D2. Met een stuk minder vermogen lijkt het erop dat je moet afzien, maar dat valt nog best wel mee. Het vermogen van 120 pk spreekt niet tot de verbeelding, maar het koppel van 280Nm is nog best aardig. Wij zochten uit hoe de D2 zich gedraagt op de Nederlandse wegen.
Voor het oog blijft het een fraaie auto, ondanks de hoge frequentie op de Nederlandse wegen. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat ziet er gewoon nog erg goed uit. Volvo weet sowieso uiterst goed om tijdloze elementen aan het dashboard toe te voegen. Het is een mix van een sausje zakelijkheid en degelijkheid. Het geheel maakt een premium indruk. De materialen zijn van een uitstekende kwaliteit, en hetzelfde geldt voor de afwerking. De D2 is gekoppeld aan een automatische transmissie, ideaal dus voor de zakelijke rijder die veel onderweg is en in de file staat. Deze automaat is prettig in gebruik, schakelt soepel. Het navigatiesysteem blijft wennen, want de routeaanduiding is niet zo overzichtelijk. Ook duurt het best lang voordat je een bestemming hebt ingevoerd. De ergonomie is daarentegen wel dik in orde.
Op de stoelen houd je het ook op lange ritten uitstekend goed vol. En lange reis betekent dat je alsnog uitgerust aankomt. Daarbij helpen de veiligheidssystemen, want de actieve cruise Control is alert, en het systeem dat in de gaten houdt of je binnen de lijnen blijft, zorgt ervoor dat je een stuk gemakkelijker langer achter elkaar in de auto zit. Doe je het te lang en raak je vermoeid, dan waarschuwt een ander systeem je en adviseert deze je een koffiepauze te nemen. Het rijgedrag van de Volvo V60 D2 is ronduit comfortabel te noemen. Dankzij het onderstel heb je weinig last van oneffenheden. Vering en demping zijn dan ook op comfort afgesteld.
Het verbruik van de D2 blijft uiterst beperkt. Met een verbruik van 1 op 20 is het mogelijk om op één tank meer dan 1000 km af te leggen. Ideaal als je veel onderweg bent en lange afstanden aflegt, maar ook voor vakanties is het natuurlijk ideaal. De Volvo V60 opereert in een geheel eigen segment, waardoor de concurrentie eigenlijk nauwelijks aanwezig is. Natuurlijk, de Audi A4 Avant en de BMW 3-serie Touring proberen ook een graantje mee te pikken, maar dat blijft lastig. De Volvo V60 D2 is er vanaf 35 Mille, en dat alleen al is wat ons betreft een prachtige aanleiding voor een bezoek aan de Volvo dealer.