In het hoge D-segment voeren al jarenlang de BMW 3-serie,  Audi A4 en Mercedes C-klasse de boventoon. In de verkoop top-100 van het lopende jaar tot en met augustus scoren deze modellen respectievelijk een 22e, 27e en 57e positie. Inmiddels heeft de Volvo V60 een nette 62e positie bereikt, hetgeen best knap is als je bedenkt dat dit alleen om de stationvariant gaat. De basisprijzen liggen vrij dicht bij elkaar. Zo is de Audi A4 Avant er vanaf 36 duizend euro, de BMW 3-serie touring vanaf duizend euro duurder en de Mercedes C-klasse Estate gaat vanaf 38 mille de deur uit. De basisprijs van de V60 ligt echter een stukje lager met 34.500 euro. Op Marktplaats zul je zelfs een goedkopere Volvo V60 kunnen vinden!

De Volvo onderscheid zich duidelijk van de rest door vloeiende lijnen die zowel aan de voor- als achterzijde goed tot uiting komen. Hij komt wat bescheiden over, en is voor de gemiddelde autoleek vrij lastig op de markt te positioneren. Als het alleen op de buitenkant aankomt zijn de meningen al overwegend positief, om over het innerlijk nog maar te zwijgen. De prachtige afwerking, het mooie leer en de comfortabele stoelen scoren veel punten. Tel daarbij de ergonomische functionaliteit bij op, en je komt tot een behoorlijk positief saldo. Enig minpuntje wat het interieur betreft is op conto van het ietwat saaie instrumentarium toe te schrijven. Wanneer je namelijk gewend bent aan het klokkenspel van de V40, kan het een beetje tegenvallen.

Zonder al te veel bij te betalen zijn er al een hoop spullen standaard op de V60. We rijden in de duurste versie, die aangeduid wordt als de ‘Summum’ -uitvoering. Eigenlijk kom je op dat uitrustingsniveau al helemaal niks tekort, maar wanneer er een ‘Driver Support Line’ op de optielijst wordt aangevinkt, is de V60 werkelijk compleet. Dit pakket omvat tal van veiligheidssystemen en vergemakkelijkt het leven van de automobilist. We noemen een BLIS (Blind Spot Information System), dat waarschuwt als er iemand in de dode hoek zit, Adaptieve cruise controle, Lane Departure Warning -dat waarschuwt als je over de belijning van de weg gaat- en een systeem dat de afstand tot de voorganger in de gaten houdt.

Wat motorisering betreft, is de keuze erg divers. Vier benzinemotoren en drie diesels zijn leverbaar in de Zweed. De benzineversies beginnen met de T3 die 150pk levert, daarna komt de T4 met 180pk, wij reden met de T5 -goed voor 240pk- en de topversie is de T6 met een riante 300pk aan vermogen. Dieselen gaat met de D2, de D4 en de D5. Laatstgenoemde motoren zijn vijfcilinders met circa 200pk. De versie die wij reden maakt aanspraak op een twijfelachtig D-label, maar gelukkig krijg je daar wel een hoop vermogen voor terug. De CO2-uitstoot bedraagt 192 gram per kilometer, terwijl het gemiddelde verbruik ligt op een forse 8,2 liter per 100 kilometer. Tijdens een uitgebreide test kwamen we op 8,9 liter.

Wat direct opvalt bij het starten van de motor is de aangename rust. De motor is stationair nauwelijks te horen en dat geldt ook tijdens het rijden. Pas bij volledig accelereren wordt het allemaal wat rumoeriger. Comfort staat hoog in het vaandel bij Volvo en dat kwam ook tijdens deze test weer goed tot uiting. Het onderstel is op drie standen instelbaar: comfort, sport en advanced. Vooral de eerste stand blijkt een aangename keuze. Het stuurgedrag is eveneens vooral comfortabel en er is weinig op aan te merken. Verwacht geen bochtenridder, maar daar is het karakter van de auto ook niet naar. De Volvo V60 heeft zich absoluut bewezen als een comfortabel alternatief op de gevestigde modellen in het hoge D-segment. Met de laagste basisprijs van het viertal, de talloze veiligheidsopties en de complete uitrusting staat de V60 z’n mannetje.