Ondanks het feit dat de XC60 alweer even meedraait op de markt is het design nog immer actueel. In ‘rebel blue’ -uitvoering, 20” inch velgen en met het R-design pakket krijgt de Zweed een nog sportievere uitstraling. De meest recente motor uit Zweden is de nieuwe D3 dieselmotor, een vijfcilinder met een bescheiden vermogen van 136pk. Deze krijgt een groen B-label opgeplakt maar zakelijk dient er helaas wel de volle 25% te worden bijgeteld. Een pleister op de wonde is het geringe verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer, alhoewel het hier de fabrieksopgave betreft, die vrijwel altijd afwijkt van de realiteit.

In die uitvoering die wij rijden is de Zweed een lekker dik ogende SUV. De grote velgen stralen robuustheid uit en twee uitlaten achter completeren het geheel. Dat je met een R-design uitvoering onderweg bent is ook terug te vinden in het interieur. De lederen sportstoelen bieden voldoende zijdelingse steun en zijn bovendien aangenaam, ook op lange afstanden. Het brede stuur ligt goed in de hand en vanaf hier kan de adaptieve cruise controle en audio worden ingesteld. Over het navigatiesysteem zijn we wat minder enthousiast. De gemiddelde snelheid tijdens een rit heeft invloed op de berekening van het aantal nog te rijden minuten. Daardoor kan het navigatiesysteem tijdens een snelle rit aangeven dat er nog maar zestig minuten hoeft te worden gestuurd over 130 kilometer. In Nederland een onmogelijke opgave, zolang de snelheidslimiet in acht wordt genomen.

Met de locatie van knoppen op het dashboard zit het wel snor. Het typische Volvo-dash is nu aanwezig in alle nieuwe modellen en maakt een zakelijke indruk. Bovendien is alles makkelijk te vinden. We blijven fan van de twee camera’s in het front van de auto die het mogelijk maken om ‘om de hoek’ te kijken bij een onoverzichtelijk kruispunt of bij het verlaten van een inrit. Dankzij de vele optiepakketten wordt in alle gemakken voorzien. Het drijft de prijs wel omhoog tot meer dan zestigduizend euro, maar dan heb je ook wat. Vooral de veiligheidssystemen zijn een ‘must have’ zoals BLIS, adaptieve cruise controle, lane departure warning en een systeem dat oplet hoe alert je nog bent en zo nodig een koffiepauze voorstelt.

De nieuwe D3 motor is interessant vanwege het feit dat het nog een vijfcilinder is. Dat komt vooral het geluid ten goede, maar in feite is het een geknepen versie van zijn grotere broers, de D4 en D5. De prestaties zijn niet bijzonder, maar wel voldoende. Sprinten naar honderd kost 11,2 seconden van je tijd en op de autobahn zou eventueel de 190 kilometer per uur kunnen worden behaald. De handgeschakeld zesbak is fijn, alhoewel de positie van de versnellingsbak te verzetten om achteruit te rijden wel even wat moeite kost. Onderin is er ietwat weinig reserve en ontbreekt het aan souplesse, maar boven de 1.500 toeren gaat het prima. Doordat de Zweed in de hoogste versnelling bij hoge snelheden laag in de toeren blijft, is het motorgeluid in het interieur beperkt. Bij een kilometer of 190 draait de motor net iets meer dan 3.000 toeren.

Kijkende naar de concurrentie zijn er nogal wat andere opties. Mercedes heeft de GLK, Audi heeft de Q3, BMW heeft de X3 (die ook is vergeleken met de XC60 op deze site) en Land Rover heeft de Evoque. Bovendien zijn er nog vele opties van SUV’s uit de stallen van ‘lagere’ merken zoals Mazda, Kia, Nissan en nog een aantal. In basis is de XC60 echter een gedegen auto met veel ruimte en een comfortabel karakter. Getuige de foto’s bij deze test is het uiterlijk nog behoorlijk actueel en trek je nog veel bekijks. De nieuwe motor moet kopers over de streep trekken die enerzijds houden van het voordelig dieselen en tegelijkertijd niet veel willen inleveren op trekkracht en rijbeleving. Als bonus krijg je bovendien een vijfcilinder mee, hetgeen vooral auditief veel plezier levert.