Volvo bouwt geen vijfcilinders en geen zescilinders meer. Bij de typeaanduiding T6 verwacht je niet anders dan dat laatste, maar het is toch echt een vierpitter geworden. De nieuwe motor van het Zweedse merk heeft meer dan voldoende vermogen, namelijk 306pk. Door de gewichtsbesparing in  de carrosserie zorgt de motor ervoor dat ‘ie net wat sneller is geworden. De tijd die verstrijkt voordat de honderd is bereikt daalde van 7,7 naar 6,9 seconden. Opmerkelijk genoeg blijft de topsnelheid begrensd op 210 kilometer uur. Begrijp ons niet verkeerd – er zijn dagen waarop we harder rijden, dus het is geen heikel punt – maar het geeft toch een duidelijke inkijk in de filosofie van het credo ‘safety above all’.
De XC60 is al sinds jaar en dag een succes en aan successen moet je weinig veranderen. Daarom is het interieur vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van het design voor de facelift. Alles is goed te vinden, maar het navigatiesysteem blijft lastig bedienbaar en niet altijd even intuïtief. Ook aan de zetels is gelukkig niets veranderd, een lange trip naar Zuid-Europa zou geen probleem zijn. Het overzicht op de weg is goed en de stoelen zijn elektrisch instelbaar naar keuze. Ook op de achterbank zit men prima. Er is voldoende hoofd- en beenruimte voor twee volwassenen, en dan past er nog een kind tussen ook. De bijna 500 liter grote bagageruimte stelt ons geen teleur, er kan heel wat in worden verstouwd. Doordat we rijden in de R-design uitvoering is het lederen stuurwiel versierd met dat opschrift en zijn er vooral optische wijzigingen aan het exterieur. De sideskirts ogen agressief. Er zitten grote jongens onder de Zweed, 21 inch wielen om precies te zijn.
Door die grote velgen wordt het comfortabele karakter een heel klein beetje aangetast. Overigens is dat tijdens het overgrote deel van de rit niet te merken. De XC60 ligt strak op de weg, is goed een bocht in te mikken en speelt meestal op veiligheid. Zodra je over de scheef gaat, grijpen talloze veiligheidssystemen direct in. Het veiligheidsgevoel blijft daardoor altijd aanwezig. De viercilinder benzine heeft zoals gezegd 306pk. Toch is Volvo een merk dat vooral diesels verkoopt. Het motorengamma van de XC60 verraad dat al. Er zijn twee benzine en drie dieselmotoren beschikbaar. Op benzinegebied is er de T5 en de T6. Eerstgenoemde levert al 245pk en is slechts 0,3 seconden trager dan de T6. Als je dus in de markt bent voor een door benzine aangedreven Volvo XC60, dan raden we sowieso de T5 aan. Qua prijs scheelt dat overigens niet heel veel, het gaat om enkele duizenden euro’s.
Qua dieselmotoren hebben we de D3, D4 en D5 met respectievelijk 150, 190 en 220pk. Deze motoren zijn vlot, goed en bij de tijd. In de T6 hebben we het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn. Een acceleratie van 6,9 seconden naar honderd is geen geweldige score voor een vermogen van 306pk. Het gewicht van 1,7 ton levert daar natuurlijk de meest belangrijke oorzaak voor. Tijdens het rijden mis je het zescilindergeluid, hoewel de motor best soepel is. Toch hadden we verwacht dat er meer mogelijk moest zijn. Dat neemt niet weg dat de Zweed een ontzettend fijne reisauto is, geschikt voor zowel korte ritjes als lange afstanden. Het comfort is van een hoog niveau, er is veel luxe aanwezig en het design nog immer actueel. Wij zien maar weinig tegenargumenten als je in dit segment gaat shoppen en bij deze Zweed uitkomt.
Benieuwd naar de Volvo XC60 Private lease? Check de link.