BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI

Afbeelding 1 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 2 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 3 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 4 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 5 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 6 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 7 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 8 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 9 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI
Afbeelding 10 - BMW 730d xDrive vs. Audi A8 3.0 TDI

In een reeks met vergelijkingen tussen onze duurtest Audi A8 en zijn concurrenten kan de gefacelifte BMW 7-serie natuurlijk niet ontbreken. Voor de gelegenheid kozen we voor de drie liter dieselmotor met vierwielaandrijving. Dat laatste vinden we niet aan boord van onze A8. Ondanks het verschil zijn het wel degelijk concurrenten, beide opereren namelijk in de topklasse, het luxeuze F-segment. Omdat de 7-serie al weer een paar jaar in huidige verschijningsvorm meegaat, vonden de autobouwers uit Munchen het hoog tijd voor de nodige optische correcties.

De nieuwe 7 is aan de voorzijde wat scherper getekend en de koplampen zijn iets gewijzigd. Aan de achterzijde zijn de veranderingen eveneens beperkt, rond de achterlichten zijn enkele details aangepast. De bescheiden aanpassingen zijn eveneens bepalend voor het interieur. Behoudens het grote info- en navigatiesysteem in het midden van het dashboard zijn er maar weinig zaken veranderd. Absoluut geen reden tot klagen, omdat het interieur in de 'oude' 7 al van hoog niveau was. Achterin genieten de passagiers van 11-inch beeldschermen die vooral uitblinken door hun grootte. Via het systeem is het mogelijk om te internetten en films te kijken. 

In vergelijking met de A8 is de beenruimte voor- en achterin ongeveer gelijk. Het interieur van de Audi is wat soberder en zakelijker, waarbij moet worden aangemerkt dat de vele opties op de test-BMW het geheel een fleuriger indruk geven. Alle denkbare opties zijn op de 'Siebener' aanwezig. De stoelen zitten voortreffelijk, beter dan in de A8. Verder verschillen de beide spelers in de topklasse elkaar op ruimtelijk niveau weinig. Door de extra opties komt de prijs van de BMW ongeveer dertig mille hoger uit dan die van de A8, met ongeveer 140 duizend euro. Ons advies is om de verlengde versie te bestellen, hetgeen 'slechts' enkele duizenden euro's meer kost. Op de totale prijs is zo'n investering wel acceptabel.

De hoofdrol van de 7-serie is weggelegd voor de drie liter dieselmotor met zescilinder. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat levert de motor 258pk. Dat vermogen komt goed tot uiting tijdens het rijden. De vermogensopbouw is redelijk linear en daardoor voorspellend. Dat maakt het echt niet saai, integendeel, het is een feest om met deze motor op pad te zijn. Wanneer het gaspedaal flink wordt gevloerd, spurt hij er vandoor. Dankzij de zeer winterse omstandigheden tijdens de testperiode kon de vierwielaandrijving goed op de proef worden gesteld. Hoewel  driften geen kunst is met flinke sneeuwval, is het dankzij het geavanceerde xDrive-systeem altijd veilig. Het is in geen geval mogelijk om de BMW 'om' te krijgen. En dat geeft een veilig gevoel.

Ten tijde van de minister-presidenten Wim Kok en Jan-Peter Balkenende was het de traditie dat de minister-president zich liet vervoeren in een 7-serie. Vanaf 2001 werd Wim Kok gereden in een gepanserde 7-serie (voor kenners: de E38). Jan-Peter Balkenende had vanaf 2006 tot enkele maanden voor het einde van zijn premierschap het voorrecht om vervoerd te worden in een gepanserde BMW 760Li. Hetzelfde geldt voor Geert Wilders, die tot op het moment van schrijven (december 2012) nog steeds wordt gereden in een aangepaste BMW 760Li uit 2006. Inmiddels zal deze wagen waarschijnlijk al behoorlijk veel kilometers hebben gereden, waardoor het wellicht voor de DKDB (Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging) zaak wordt om te kijken naar een nieuwe dienstwagen voor hoogwaardigheidsbekleders.

De vernieuwde 7-serie is echter niet alleen voorbehouden aan vooraanstaande politici. Directeurs die het ondanks de economische malaise goed hebben gedaan, kunnen zichzelf trakteren op al deze luxe. De 7-serie is namelijk niet alleen een prominente verschijning, het is ook nog eens een zeer representatieve en aangename reiswagen. Voor ritten door het land van onze oosterburen is de Beier uiterst geschikt, met het grootste gemak wijst de snelheidsmeter waarden richting de driedubbele cijfers aan. Daarbij hoeft er slechts af en toe worden getankt, het gemiddelde verbruik ligt bij stevig doorrijden op 9,4 liter per honderd kilometer gemiddeld en met een tankinhoud van meer dan 80 liter kan er bijna 1000 kilometer op een tank worden afgelegd.

Test BMW 730d xDrive