Het relatief nieuwe merk NIO maakt goede sier door als één van de weinige autofabrikanten met een elektrische stationwagen te komen. Natuurlijk, we kennen al de Peugeot e-308 SW, de MG5 en de Opel Astra Electric, echter verder weten we er niet op te noemen. Met de ET5 Touring plaatst NIO zich in het luxe segment, ook getuige het forse prijskaartje van 62.621 euro die deze testauto heeft. Toch zijn er wel wat noviteiten bij het merk die het vermelden waard zijn. Zo heeft het merk de beschikking over accuwisselstations, waar je in mum van tijd je lege accu kunt wisselen naar een versie die weer 90 procent vol zit. Op die manier is reizen door Europa nog gemakkelijker. Enige nadeel daarvan is dat het wisselen alleen tussen 07.00 en 22.00 uur mogelijk is, dus een nachtelijke rondreis door Duitsland en Scandinavië (waar deze stations met name te vinden zijn), zit er helaas niet in als je perse met het wisselen van accu’s wil reizen.

Het Chinese merk NIO heeft goed werk gemaakt van geavanceerde techniek. Tal van camera’s rondom de auto nemen constant beelden op en daardoor is een manoeuvre in een omgeving waar weinig ruimte is gemakkelijk uitgevoerd. De accu meet 70 kWh netto capaciteit, maar is ook eventueel met een bruto 100 kWh versie uit te rusten. In de praktijk zou daar zeker 90 kWh van over moeten blijven. Naast het wisselen van accu’s gaat het snelladen ook redelijk snel, met op papier 140 kW. Die waarde hebben wij echter niet gehaald, het bleef tijdens de frisse testweek rond de 100 kW steken. Het verbruik van de NIO ET7 Touring 75Kw is pakweg 20 kWh per 100 kilometer, dus blijft er richting de 400 kilometer over als je uitgaat van de 100 naar 0 procent range. In de praktijk – en zeker bij onderweg reizen zal het eerder neerkomen op 80 procent van die capaciteit (10-90% bij accu’s wisselen en 10-80% bij snelladen). In de winter kom je met deze kleinste accuvariant rond de 300 kilometer ver.

Het interieur is opgetrokken met nette, veelal zachte materialen. De afwerking is ook echt op een hoog niveau, dat doen ze erg goed. Het is even wennen dat veel knoppen zijn wegbezuinigd, je moet je weg weten te vinden in het scherm. De meeste functionaliteit zit daarin verwerkt. De zitpositie is goed, de stoelen voelen comfortabel aan. Ruimte achterin valt een beetje tegen. We gebruiken vaak als indicator de bagageruimte van de Skoda Fabia, die in het B-segment opereert. Dit model zit qua ruimte aan de bovenkant in het deel van de markt waarin ook de Opel Corsa en Volkswagen Polo zich bevinden. Met 389 liter is het kofferruim van de NIO maar 9 liter groter dan die van de Skoda Fabia. En dat is wel een beetje een tegenvaller voor een station uit een hoger segment.

Toch hoef je de auto daarom niet te laten staan, want er zijn veel andere kwaliteiten die ‘m geliefd zullen maken. Zo is het ontwerp wat ons betreft erg geslaagd, je kunt niet snel een soortgelijke EV vinden die in stationsvariant zo goed oogt. Verder is het onderstel comfortabel, evenwichtig en vergevingsgezind. Sturen gaat best neutraal en zonder al te veel gevoel, maar wel voorspelbaar. Stilte aan boord is er tot zo’n 100 kilometer per uur – daarboven neemt het geluid wat toe. Met de ET5 Touring heeft het merk NIO een stap gezet richting een gevestigde positie in dit deel van de markt. Alleen z’n prijs maakt ‘m nog wat lastig om een positie te veroveren, want meer dan 60 mille is een prijs waarvoor ook heel veel (EV-)concurrenten binnen handbereik liggen.