Mazda heeft grote ambities. In letterlijke zin zelfs, want waar het merk voorheen vooral bekend stond om de 3, 5, 6 en de CX-3, CX-30 en CX-5, komen ze nu met de geheel vernieuwde CX-60 en later ook de CX-80. Grote SUVs die premium kopers moeten lokken. In het geval van die laatste gaat het zelfs om een zevenzitter. Blijkbaar is er markt voor, moeten ze bij de Japanners hebben gedacht, en zodoende is er de afgelopen jaren veel ontwikkelingsbudget naar deze twee grote nieuwkomers gegaan. Ook is Mazda nog niet zo bekend met het Plug-in-hybride concept, dus was het nu de kans om het eens te proberen. In dit verhaal lees je hoe dat is gegaan.

Omdat we al wel eens vaker hebben gereden met de CX-60, maar dan in de winter, zullen we nu vooral inzoomen op de feiten die ons in deze zomertest zijn opgevallen. Tijdens de testperiode is het overwegend warm weer, met maxima van ongeveer 20 graden. Het valt op dat de elektrische actieradius gelijk een stuk groter is dan in de winter, maar nog niet overtuigend. Aan boord vinden we een 17,8 kWh bruto accupakket dat in theorie ruim 70 kilometer ver zou moeten. Het WLTP verbruik bedraagt 1,5 liter per honderd kilometer, daardoor profiteer je van een lage BPM. Als je daadwerkelijk bij elke kort rit stekker, zou je zelfs op een dergelijk verbruik kunnen uitkomen, uiteindelijk. Wij kwamen op een consumptie van 4,4 liter over 100 kilometer, gecombineerd met een elektrisch verbruik van 205 Wh per 100 kilometer. Best nette waarden.

Centraal staat een 2,5 liter viercilinder benzinemotor die gecombineerd met de elektromotor een vermogen van 327pk heeft. Vanuit nul naar honderd kost je 5,8 seconden, erg vlot. De topsnelheid is afgestemd op 200 kilometer per uur. Je merkt dat de 1970 kilo wegende koets best wel wat gewicht moet meenemen, maar dat hij hier niet heel veel moeite mee heeft. Het maximale gewicht dat geremd meegenomen mag worden op de trekhaak is 2500 kilo. Een caravan trekken is dus geen probleem. Ongeremd gaat het om 750 kilo. De brandstoftank is 50 liter groot en daarmee voldoende om zo’n 750 kilometer ver te komen, mits je niet stekkert. Doe je dat wel, dan gaat de actieradius nog veel verder omhoog.

Onderweg valt op dat je veel licht ontvangt door de twee grote dakramen, waarvan de voorste open kan. En niet een klein stukje, maar een behoorlijk eind. Daardoor krijg je een heel klein beetje het cabrio gevoel op een warmere dag. Verder is het interieur met leer bekleed. De stoelen zitten voortreffelijk en zijn zowel verwarmbaar, optioneel ventileerbaar en ook elektrisch te verstellen. Achterin zit je als vorst en heb je zelfs de beschikking over een 230-volt aansluiting. Daardoor wordt werken op de achterbank een makkie. Nog een meter verder naar achteren vinden we een 570 liter grote bagageruimte, waar heel wat koffers meekunnen.

De Mazda CX-60 is een bijzondere auto. Dankzij de Plug-in-hybride kom je vaak zonder brandstof te hoeven gebruiken op de bestemming aan. Voor de meeste ritten kan je het daardoor doen met stroom uit je eigen of de openbare laadpaal. De accu laadt op met 7,2 kW maximaal, daardoor zit je in zo’n 3 uurtjes weer vol. Het karakter van de motor is trouwens nog wel even wennen, want vooral het schakelen tussen de brandstofaandrijving en de elektrische aandrijving veroorzaakt nogal eens een schokje voor de inzittenden. Daaraan zie je dat de CX-60 nog niet helemaal uitontwikkeld is. Dat geldt ook voor het innovatieve veiligheidssysteem waardoor je op afstand en binnen de lijntjes blijft. Dit werkt goed, maar is soms qua waarschuwingen wel wat hinderlijk. Op de keeper beschouwd is het echter een goede en interessante auto, die voor velen op de shortlist zou moeten staan.