Op alle vlakken waar een BEV hoog op kan scoren, doet de Tesla Model Y het uitzonderlijk goed. Rijbereik, uitrusting, ruimte en connectiviteit: op alle punten wordt goed gescoord. Heeft de Y dan soms weinig vermogen? Nee integendeel, 441 stuks bedraagt het aantal elektropk’s. Van stilstand naar 100 kilometer per uur doe je er maar 5 afgeronde seconden over. Uiteindelijk is 213 kilometer per uur als topsnelheid mogelijk. Stuk voor stuk indrukwekkende cijfers. Maar dan zijn we er nog niet, want de kofferruimte meet 854 liter. Toegegeven, dit is gemeten volgens de VDA-norm die in blokjes de ruimte tot aan de hoedenplank meet en die zit bij de Tesla wel heel hoog. In veel andere SUVs zal je ook in de buurt van dit cijfers komen. De kofferruimte is nu eenmaal erg vierkant en dat werkt in z’n voordeel. De RWD Long Range weegt ook erg veel, want 1964 kilo doet je hopen dat de MRB invoering voor elektrische auto’s nog ver weg is.

De zogeheten Long Range klinkt op papier dus erg indrukwekkend, maar de netto 75,0 kWh capaciteit van de accu doet dan weer een stuk minder spectaculair aan. De titel ‘lange afstand’ heeft hij dan ook vooral te danken aan het extreem lage verbruik. De WLTP norm bedraagt 16,9 kWh per 100 kilometer, en daarmee zou je dus op een volle accu 565 kilometer ver moeten kunnen komen. In de praktijk valt op dat dit verbruik nog lager kan uitvallen, zolang je het maar heel rustig aandoet. We wisten op sommige ritten het verbruik tot onder de 15,0 kWh per 100 kilometer te brengen. Daarmee ga je dan richting de 600 kilometer op een volle accu. Dat klinkt mooi, maar tijdens de lange rit die we hadden richting Italië kan je natuurlijk alleen maar gebruik maken van de 10% – 80% range van de batterij, dus kom je daarmee al snel 30 procent minder ver. Bovendien hielden we 110 kilometer per uur aan op de snelweg, die voelde al behoorlijk langzaam aan. Zeker op de Duitse autobahn. Bij die snelheid stijgt het verbruik naar 20 kWh per 100 kilometer en kan je dus opeens tussen snellaadsessies nog maar 262 kilometer ver afleggen, waardoor een rit van 1400 kilometer minimaal 5 oplaadstops vereist. Pluspunt is dat het infotainmentsysteem deze stops automatisch inplant en tot op één cijfer achter de komma precies berekent hoe leeg je aankomt. Een durfal kan op die manier dermate hard rijden, dat je met 1,0% accupercentage aankomt.

Als je dan met zo’n accupercentage aankomt, belooft Musk een maximale laadsnelheid van 250kW. Die hebben wij niet gezien, want we kwamen niet verder dan 170kW. Toegegeven: het zou aan de specifieke auto kunnen liggen, maar vervelend was het wel. Op die manier waren we in plaats van 19 minuten voor een laadsessie van 20 naar 80 procent, maar liefst 35 minuten kwijt. Voordeel is wel dat je tijdens het laden film kunt kijken, of een game kunt spelen waarbij je je stuur letterlijk kunt gebruiken in je game. De afwerking is echt netjes en op prima niveau. Gelukkig zitten in deze versie van de Model Y nog niet de knoppen waarmee je je richting moet aangeven, hier gaat het gewoon nog middels een stengel achter het stuur.

De Tesla Model Y is een ontzettend goed aanbod. We noemden het al even: het vermogen, de snelheid, ruimteaanbod en connectiviteit zijn verbluffend. Middels een app lees je zelfs de temperatuur van het interieur af, waardoor je precies weet of je moet verwarmen of juist verkoelen. Dat kan allemaal vanaf je telefoon. Ook is er de zogenoemde Sentry Mode, waarmee je rondom je auto kunt kijken, op afstand. Best wel bijzonder om niets vermoedende voorbijgangers te bespieden zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Nu maar hopen dat die data goed afgeschermd is. De accu loopt trouwens in razendtempo leeg als je Sentry Mode aan hebt staan, het kan je in een week zo je gehele accu van 100 naar 20 procent doen ontladen. Bij 20 procent wordt er een modus geactiveerd waardoor Sentry Mode is uitgeschakeld.

Hele lang tijd had Elon Musk het terrein alleen als het gaat om EVs. Maar die tijd is voorbij. Chinese tegenstrevers zoals de XPeng G6 komen in hoog tempo op en het is maar de vraag of het merk zich daartussen staande kan houden. Verwacht je gedoe en vuurwerk rondom Taiwan en blijf je in de Europese economie investeren dan is de Skoda Enyaq of de onlangs gelanceerde Ford Explorer ook een optie. Of wat te denken van de Opel Grandland, Peugeot e-3008 of de Volkswagen ID-serie. Kortom, de opties zijn talrijk en laten langzaam de Tesla Model Y vergeten. Bijkomend probleem is dat de prijzen nogal fluctueren, dus je bent als particuliere koper onzeker over de restwaarde. De keuze is aan jou.