Dit jaar viert Volkswagen het 50-jarig bestaan van de Golf. Om dat feest nog eens extra kracht bij te zetten, komt het merk nu met een compleet nieuwe Golf, de 8.5. Je kunt kiezen voor reguliere mild-hybride versies, plug-in-hybrides, GTE, GTI of R. De keuze is ontzettend uitgebreid, voor elk wat wils. De plug-in-hybrides hebben een WLTP-actieradius van maar liefst 142 kilometer, dat is zeer uniek in de autowereld. Je kunt de Golf natuurlijk als Variant kiezen, maar wij rijden in de hatchback. Als je kiest voor de mild hybride, heb je altijd 381 liter bagageruimte. Onder de motorkap ligt een 1.5 eTSI benzinemotor. Het vermogen hiervan bedraagt 116pk. Dankzij de R-Line Edition trim oogt de Golf zeer fraai en oogsten we onderweg veel bekijks en opgestoken duimen. Volkswagen meldt dat er met name werk is gemaakt van de verlichting, een verlicht logo op het front, een nieuw bumperdesign, velgen en er zijn nieuwe kleuren beschikbaar. De fraaie kleur van de testauto heet Anemone Blue en hiervoor hoeft helemaal niets te worden bijbetaald, het zit in de prijs inbegrepen.
Binnen vinden we de zogeheten top-sport stoelen, die ontzettend veel zijdelingse steun bieden en tegelijkertijd meer ruimte hebben dan de kuipstoelen die je bij sommige andere merken vindt. De stof is niet hard, maar wel stevig. De stoelen kan je vergelijken met de AGR gecertificeerde comfortstoelen uit de 7 en de 7.5. Mede dankzij de stoelen heb je heel snel de ideale zitpositie achter het stuur gevonden. Opvallend is dat het stuurwiel erg dik is, en je hier eveneens het R-line logo aantreft. Op het stuurwiel zijn de fysieke knoppen weer teruggekomen, wat ontzettend helpt bij de ergonomie. Voortaan hoef je nooit meer lang in het menu te zoeken voor een specifieke functie, alles is mooi onder handbereik. Een 13-inch groot scherm staat centraal op het dashboard. Hierop is alle informatie te vinden, inclusief functionaliteit voor draadloos en bedraad Android Auto of Apple CarPlay. Op die manier wordt het scherm een verlengstuk van je mobiele telefoon. Je houdt je ogen door de gemakkelijke bediening beter op de weg. Als je het scherm te lang bediend, krijg je automatisch een melding dat je afgeleid bent, en een paar seconden later wordt het scherm weer vrijgegeven. Een prima functie die je vooral bewust maakt van je acties.
De IQ.Light LED Matrix-koplampen van de vernieuwde Golf zijn echt bijzonder, want ze passen zich automatisch aan, en zorgen ervoor dat je in elke situatie voldoende licht ervaart. Het grootlicht dimt automatisch als er op de andere baan een auto passeert. Onderweg valt verder op dat het vermogen op papier weliswaar bescheiden lijkt, maar dat er in de praktijk veel meer kracht voorradig is. De motor voelt aan alsof er 150pk beschikbaar is. Ook valt het dynamische rijgedrag op. De wegligging is ontzettend stabiel, ook als je wat harder door een bocht gaat blijft de koets op koers. Doordat we op 18-inch rijden is het comfort iets minder nadrukkelijk aanwezig dan wanneer je zou opteren voor de 17-inch velgen, maar dat blijft een kwestie van smaak. Over het algemeen kunnen we stellen dat het onderstel een perfecte mix van comfort en sportiviteit biedt.
Tijdens een verbruiks- en testcyclus komen we op 1 liter benzine per 21 kilometer. Daarbij hebben we een afwisselend traject gereden met in de avond zelfs 130 kilometer per uur op de snelweg. Doe je het wat rustiger aan, dan is zeker een lagere verbruiksscore mogelijk. De 1.5 eTSI motor hoor je nauwelijks en doet z’n werk in stilte. Tenzij je het gaspedaal vloert, maar ook dan valt de relatieve rust aan boord op. Binnen 10 seconden zit je op 100 kilometer per uur, en dat is heel netjes voor een C-segmenter met dit vermogen. De topsnelheid is ook het vermelden waard, die bedraagt 203 kilometer per uur. Het gewicht is echt niet veel, want deze Golf weegt slechts 1235 kilo waardoor je in een lage MRB-categorie valt. Daardoor bespaar je flink.
Voor 34.990 euro rijdt je al in een Golf 8.5 en wil je de versie met DSG-automaat, dan kom je op 37.490 euro. De Oranje Edition is een tijdelijke actie waardoor je voor 34.990 euro in een versie rijdt die al beschikt over zaken zoals keyless entry, comfortstoelen voor, een draadloze telefoonoplader met luchtkoeling, getinte achterruiten een achteruitrijcamera, metallic lak, diefstalalarm én instel- inklap- en verwarmbare spiegels. Een hele nette aanbieding, die je bij concurrentie maar nauwelijks zult aantreffen. De versie die wij rijden kost 43.990 euro in handbak configuratie, en pakweg 500 euro extra als je gaat voor de Volkswagen Golf 8.5 met DSG-automaat. Een erg nette aanbieding voor een icoon die z’n gouden jubileum dit jaar viert.