De Orlando is de manier voor Chevrolet om te laten zien wat ze in huis hebben op het gebied van flexibiliteit en ruimte. Chevrolet noemt z’n model een stoere gezinsauto, die aan de ene kant zeven personen kan vervoeren en aan de andere kant dankzij een bagageruimte tot maar liefst 1500 liter. Met een handomdraai worden de twee achterste stoelen in de bodem weggeklapt en al even makkelijk gaat het platleggen van de middelste zitrij. Voor gezinnen met (veel) kinderen dus ideaal, vooral omdat de twee achterste stoelen nog behoorlijk veel ruimte bieden.
Eenmaal ingestapt valt gelijk op dat je lekker hoog zit. Het overzicht op de weg is daardoor goed. De ergonomie is in orde, een grappig detail is het wegklappen van het frontje, waardoor je een USB kan aansluiten. De zwarte lak op het dashboard geeft het geheel een mooie indruk. Het navigatiesysteem is standaard alleen gebaseerd op de Benelux, maar kan naar believen worden uitgebreid. Qua luxe heb je niets te klagen in deze Chevrolet. Het testmodel is het meest luxe uitgevoerd, met onder andere lederen bekleding, licht- en regensensor en stoelverwarming.
De lederen stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun voor in sportief genomen bochten. Zoals gezegd is er aan boord voldoende ruimte voor zeven personen. Dankzij meer dan vierhonderd liter zal de gemiddelde huismoeder meer dan tevreden zijn. De achterramen zijn net wat kleiner dan de voorramen, door een oplopende stijl van voren naar achteren. Desalniettemin blijft er genoeg zicht over voor kinderen op de achterbank. Op de derde zitrij zijn de ramen wel ietwat klein, maar ze veroorzaken nog niet gelijk een claustrofobisch gevoel.
De Orlando heeft een twee liter turbodieselmotor met 163pk. Op papier al geen stakker, en dat blijkt ook in de praktijk. Bij een koude start heeft de motor nog wel eens de neiging om te gaan nagelen, maar dit is vrij snel weg. Het motorgeluid blijft bij een warmgedraaide motor hoofdzakelijk op de achtergrond, met uitzondering van volledig accelereren. In dat geval hoor je de turbo vrolijk meeblazen. De Chevrolet voelt zeer snel aan en je hebt nooit het idee kracht tekort te komen. Het feest houdt pas op richting de tweehonderd kilometer per uur, ruim voldoende dus.
Het stuurgedrag is dik voor elkaar. Zo direct als bij een sportwagen wordt het niet, maar voor dagelijks gebruik heb je niets te klagen. Bij een sportief genomen bocht weet de Chevrolet zich goed te bedienen. Het stuur komt overigens overduidelijk weg bij de autobouwers uit Russelsheim. Het weggedrag is een zeer goede combinatie van sportiviteit en comfort. Het onderstel is namelijk strak, maar niet oncomfortabel. Storende oneffenheden behoren tot het verleden, terwijl het onderstel absoluut niet week aanvoelt.
Ondanks de krachtige motor valt het verbruik alleszins mee. Reken op een liter per vijftien kilometer, wanneer er wat sportiever wordt gereden een paar kilometer per liter minder. Het gele D-label die deze Orlando meekrijgt, lijkt in het praktijkverbruik dus wel enigzins mee te vallen. Wanneer je kijkt naar de concurrentie vallen veel VAG-producten al snel af. Met de luxe die deze Chevrolet heeft, kom je gauw boven de veertig mille uit, terwijl de Orlando 35 duizend euro kost. Vergelijkbare modellen zijn bijvoorbeeld de Renault Grand Scenic, Peugeot 5008 en de Opel Zafira, alhoewel laatst genoemde toch ook weer heel snel richting de veertigduizend euro gaat.
Kijk je naar een Renault Grand Scenic, dan kom je met gelijkwaardige uitrusting uit op 37 mille, hoewel je dan met 130pk net wat minder vermogen hebt. Een net wat tragere 5008 komt ook op ongeveer 37 duizend euro uit. De Orlando biedt echter meer luxe dan alle genoemde modellen voor slechts 35.000 euro. In combinatie met de krachtige, zuinige turbodieselmotor, het gunstige verbruik, de degelijkheid en de praktische bruikbaarheid heeft Chevrolet een zeer riant aanbod neergezet.
Test Chevrolet Orlando 2.0D LTZ+