Als autofabrikant wil je niets liever dan zoveel mogelijk modellen met een lage bijtelling. Vooralsnog is het fiscale beleid nog op bijtelling gericht, pas vanaf 2016 wordt er het nodige aangepast. De categorie veertien procent bijtelling verdwijnt en mogelijk ontstaat hierdoor een meer divers wagenpark. Dat onderscheidingsvermogen kan de twintig procent bijtellende Alfa Romeo Giulietta zeker toegeschreven worden, want na een lichte opfrisbeurt kan deze er weer helemaal tegenaan. Hoewel het uiterlijk in grote lijnen hetzelfde is gebleven, oogst de Italiaan onderweg nog steeds veel bekijks. In de kleurstelling van ons testmodel ziet hij er bovendien stijlvol uit.
Het belangrijkste nieuws komt echter van onder de motorkap. De verfriste 2.0 JTDM heeft een aantal aanpassingen aan het motormanagement ondergaan en levert voortaan tien paarden extra. Daardoor komt het vermogen op 150pk. Bovendien – we noemden het al even – is deze nog het hele jaar te bestellen met twintig procent bijtelling. Ook het koppel nam toe tot 380Nm, en dat is goed voelbaar bij het accelereren. Negen seconden zijn er nodig om de wijzerplaat over de driedubbele cijfers te jagen en uiteindelijk is 210 kilometer per uur mogelijk. Het rijplezier wordt bevorderd door het DNA-systeem dat we kennen uit het vorige model en zijn broertje, de Mito. De drie rijmodi corresponderen met het karakter van de bestuurder. Ben je een voorzichtiger rijder, dan zal je snel kiezen voor de ‘All Weather’ modus. De tractie wordt tot een minimum beperkt en vooral onder slechte weersomstandigheden blijft de veiligheid gewaarborgd.
De meer sportievere bestuurder zal zonder twijfel kiezen om vooral te rijden in de ‘Dynamic’ stand. Hoewel de Giulietta in ‘neutraal’ al niet loom aanvoelt, hangt ‘ie in de sportieve modus nog meer aan het gas het wordt het sturen zwaarder. Daardoor is er in scherpe bochten meer stuurgevoel en kan je de Italiaan prachtig een bocht insturen. Van overhellen is geen sprake en het onderstel toont zich koersvast. De zesbak werkt soepel en trefzeker. Op lange afstanden toont de wagen zich een prettig reisgenoot door een vergevingsgezinde bodemgroep en de afwezigheid van een dieselbrom. Tijdens die ritten scoor je gemakkelijk 5 liter op honderd kilometer, maar op de binnenwegen moet je eerder rekenen met 6,5 liter. De bestuurder is hier in belangrijke mate debet aan, de auto nodigt immers uit tot een sportief rijgedrag. Daardoor wordt het gaspedaal over het algemeen dieper ingedrukt dan bij veel concurrenten in hetzelfde C-segment.
Het dashboard is een aantrekkelijke werkplek. De gebruikte materialen ogen erg mooi, en de knoppen vallen goed onder handbereik. Het navigatiesysteem vinden we wat minder fraai, dit heeft vooral te maken met het design van de kaart. Wel is de interface van het systeem doorgrondelijk, dankzij een redelijk minimalistische filosofie. Op het stuurwiel vinden we zoals bijna gebruikelijk in de autowereld de bediening voor audio en telefoon. Helaas liggen de twee knopjes voor het selecteren van het volgende nummer niet lekker voor handbereik, je bent geneigd om dit via het scherm te regelen. De stengels achter het stuur maken een wat goedkope indruk. Van de bediening van de Cruise Control zijn we geen fan. Het vergt enige gewenning, maar zodra de werking is doorgrond valt er goed mee te leven.
De Giulietta excelleert vooral tijdens het rijden. Alfa weet de verwachtingen van het rijgedrag dat het uiterlijk schept om te zetten in realiteit. Het is verrassend om te zien dat het design – dat in basis toch al ruim vier jaar meegaat – nog steeds zoveel lof oogst. Veel automobilisten zijn er in elk geval nog niet op uitgekeken, zo bleek tijdens een korte rondgang. Het is niet alleen het gedrag op de weg dat het hart van de autoliefhebber harder doet kloppen, dit geldt ook voor de portemonnee. Want dankzij twintig procent bijtelling is de Alfa Romeo Giulietta nog tot het eind van dit jaar een gunstige optie. Het extra vermogen van 45 paarden ten opzichte van de basismotor is erg duidelijk voelbaar. Als we zouden moeten kiezen, gingen we dan ook zeker voor de 150pk versie. Praktisch gemak is er, met een 350 liter bagageruimte doet de Italiaan goed mee. De ruimte op de achterbank valt echter wat tegen. Voor de particuliere kopers is de Giulietta er al vanaf 22.950 euro voor de instapbenzine. Dieselen kan voor vier mille meer, en ons testmodel staat voor dertigduizend euro op de oprit. De sportieve rijder die shopt in het C-segment kan zich met dit model onderscheiden van de meute. Wat ons betreft geen verkeerde keuze.