Alfa Romeo staat er om bekend om prachtige auto’s te maken. Oké, smaken verschillen, maar over het algemeen zijn de meeste mensen het er wel over eens dat de Giulietta een fraaie verschijning is. Dat merk je ook tijdens het rijden, veel toegeworpen blikken duren iets langer dan normaal en aan sommige mensen kan je bijna zien wat ze denken. Dankzij z’n fraaie lijnen was ook de redactie het er over eens dat ‘ie erg sportief eruit ziet. Aan ons de taak om uit te vinden of de andere eigenschappen eveneens begerenswaardig zijn.

Fraai is ook het interieur. Mede dankzij de pianolak op het dashboard en de lederen bekleding met rode stiksels. Met trots prijkt het Alfa-logo op beide voorstoelen. Ons testexemplaar is voorzien van bijna alle mogelijke luxe zoals verwarmbare voorstoelen, een navigatiesysteem, automatische airco met twee zones en parkeersensoren. Het navigatiesysteem zelf werkt naar behoren, de bedieningsknop vergt echter enige gewenning en reageert niet altijd even snel. Verder is de ergonomie ons niet geheel logisch. Het dashboard is in verschillende delen opgebouwd, onderaan de klimaatregeling, daarboven audio- en navigatiebediening. Desalniettemin ziet het er allemaal mooi uit.

De ruimte op de achterbank valt ons ietwat tegen. Bij een testrit van ruim honderd kilometer met drie volwassenen van gemiddelde lengte op de achterbank bleek de ruimte niet over te houden, zelfs wanneer de passagier voorin een stuk naar voren ging zitten. De bagageruimte is daarentegen wel weer goed voor een redelijke 350 liter. De voorstoelen zitten naar behoren en je hebt als bestuurder genoeg hoofd- en beenruimte, zolang er maar geen volwassen passagier(s) achter je zitten. Verder is zoals het hoort de bediening voor audio op het stuur te vinden, de cruise controle werkt middels een stengel achter het stuur. Naar onze mening laat Alfa Romeo met de Giulietta precies zien hoe het moet met het downsizen van motoren.

Onder de motorkap ligt een motor met een inhoud van 1400cc, terwijl het vermogen maar liefst 170pk bedraagt. Over acceleratie is op papier evenmin te klagen, in een rappe 7,7 seconden sprint ‘ie naar de honderd en gaat ‘ie door tot 218 kilometer per uur. De automatische transmissie met dubbele koppeling heet TCT bij Alfa Romeo en moet de DSG-bak die bij VAG-producten te vinden is naar de kroon steken. Over de TCT-bak zijn we best tevreden, hij doet goed z’n werk en schakelt als het moet razendsnel op. Wil je het echter allemaal wat rustiger aandoen, dan zorgt het DNA-schakelaar voor het gewenste karakter. Er kan worden gekozen tussen Dynamic, Normal of All-Weather. Bij All-Weather doet ‘ie rustig aan en krijg je pas gasrespons bij het diep vloeren van het gaspedaal. Alles is er dan op gericht om zo veilig mogelijk van A naar B te reizen. Bij Normal schakelt de bak ook nog vrij rustig over en is er allemaal niet zoveel vuurwerk, maar als je Dynamic selecteert, gaat de Giulietta er als een haas vandoor . Het bak schakelt razendsnel over, gasrespons is zeer direct en het stuurgedrag is uitmuntend. Helaas blijft deze stand in tegenstelling tot andere standen niet geactiveerd zodra de auto opnieuw wordt opgestart, met dank aan het emissie-verhaal.

Voor de liefhebber die kiest met z’n hart moet de keuze niet zo moeilijk zijn. De Alfa Romeo Giulietta biedt goeie looks, een sportief karakter en een voortreffelijke TCT-transmissie. Liefhebbers van flippers aan het stuur hoeven niet te vrezen, deze werken eveneens zeer goed. Met een prijs van ongeveer dertigduizend euro is de Alfa Romeo gemiddeld geprijsd, als je gaat kijken bij de concurrent moet je denken aan de Citroën DS4 THP 200, die net iets trager is, maar minstens evenveel bekijks scoort.