De Alfa Romeo Junior is een auto die direct de aandacht trekt. Met strakke lijnen, gedurfde vormen en elegante Italiaanse uitstraling weet dit model moeiteloos de harten van autoliefhebbers te veroveren. Alfa Romeo heeft een auto gecreëerd die niet alleen visueel indrukwekkend is, maar ook hoge verwachtingen aan de hand van het uiterlijk schept voor het rijgedrag. Toch blijkt dat onder de sportieve buitenkant er wat minder kracht schuilgaat dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten.

Laten we beginnen met het ontwerp, want dat is zonder twijfel het sterke punt van de Alfa Romeo Junior. Het exterieur straalt de typische Italiaanse flair uit: sportief, maar toch verfijnd. De scherpe lijnen en het gestroomlijnde profiel geven de auto een dynamisch en atletisch uiterlijk. De grille is een opvallend kenmerk van het ontwerp. Het geeft het logo van Alfa Romeo trots weer, en de koplampen zijn agressief vormgegeven met een moderne twist. Zelfs de wielen passen perfect bij het algemene design, waardoor de Junior eruitziet als een verfijnde en luxe stadsauto.

Wanneer je plaatsneemt in de auto, wordt het elegante design doorgetrokken naar het interieur. Het dashboard is minimalistisch en functioneel, met een focus op gebruiksvriendelijke technologie en hoogwaardige afwerking. Er zijn genoeg fysieke knoppen aanwezig om je weg te vinden. De materialen die gebruikt zijn, voelen zowaar premium aan en de afwerking is typisch Alfa Romeo: stijlvol en met oog voor detail. Echter, de ruimte op de achterbank is beperkt, zeker voor mensen die de auto dagelijks als gezinsauto willen gebruiken. De hoofd- en beenruimte op de achterbank is niet erg royaal, wat vooral merkbaar is voor langere ritten of als je vaker passagiers mee laat reizen.

Wat betreft prestaties stelt de Alfa Romeo Junior de verwachtingen bij als je kijkt naar het vermogen. De 156 pk die de auto levert, is relatief bescheiden gezien het sportieve uiterlijk en het Italiaanse erfgoed. Je zou verwachten dat een auto met deze uitstraling over een krachtigere motor zou beschikken. Toch is de Junior nog redelijk vlot, de sprint van honderd vanuit stilstand kost een luttele 9 seconden, de top is bescheiden en des Stellantis, namelijk 150 kilometer per uur. Het is een auto die meer gericht is op stijl en uitstraling dan op pure prestaties. Dit maakt de Junior een prima keuze voor hen die op zoek zijn naar een stadsauto die er goed uitziet, maar niet per se op zoek zijn naar de snelste rit.

Wat betreft de laadsnelheid is het ook duidelijk dat de Junior niet tot de grenzen van de technologie opzoekt. De auto ondersteunt snelladen met een maximaal vermogen van 100 kW. Hoewel dit voldoende is voor de meeste ritten, is het niet echt baanbrekend in vergelijking met sommige andere moderne elektrische voertuigen, die vaak al het dubbele leveren. Het verbruik is wel laag, met 15,0 kWh per 100 kilometer haal je zomaar 380 kilometer op één accu. Sturen en onderstel zijn vooral comfortabel en voorspelbaar, helemaal zoals we het graag zien. Een ander aspect waarin de Alfa Romeo Junior zich onderscheidt, is de ruimte in de kofferbak. De Junior biedt maar liefst 400 liter aan laadruimte, wat behoorlijk ruim is voor een compacte auto in dit segment. We hebben het idee dat er gekozen is de meeste ruimte voor de kofferbak te reserveren. Het maakt de auto bijzonder geschikt voor het vervoeren van bagage, boodschappen of andere items die je dagelijks meeneemt, zeker voor een jong gezin waar vaak veel spullen mee moeten.

Al met al is de Alfa Romeo Junior een auto die zich kenmerkt door een prachtig ontwerp en een verfijnde uitstraling. De prestaties zijn oke, maar voor wie meer power en snelheid zoekt, moet duidelijk zijn dat de keuze voor een Junior op rijgedrag vooral een veilige keuze is. De beperkte ruimte op de achterbank is een ander minpunt, maar de royale kofferbak compenseert dit deels. De Junior is vooral een keuze voor mensen die schoonheid, stijl en een zekere mate van functionaliteit boven brute kracht stellen. In dat laatste geval kan je namelijk opteren voor de Q4. We kunnen wel stellen dat dit een icoon van Italiaans vakmanschap is.