De Alfa Romeo Tonale PHEV is een auto die op Italiaanse wijze de aandacht trekt. Met zijn 280 pk sterke aandrijflijn biedt de Tonale een flinke dosis performance en heeft hij genoeg potentieel om te concurreren in het drukke segment van plug-in hybride SUV’s. De Alfa Romeo Tonale PHEV is snel, en dat kun je letterlijk voelen zodra je het gaspedaal indrukt. Met 280 pk komt de auto in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit is een indrukwekkende sprinttijd voor een auto van dit formaat en 1810 kilo leeggewicht, en dat is deels te danken aan de combinatie van de benzinemotor en de elektrische motor. Het is duidelijk dat Alfa Romeo de nadruk legt op prestaties, en dat is goed merkbaar in de dagelijkse rijervaring.

Wat betreft het rijgedrag is de Tonale sportief. De auto voelt levendig aan, en als je hem wat sneller door bochten manoeuvreert, voel je de wendbaarheid. De overgang tussen de benzinemotor en de elektrische aandrijving kan soms een beetje onduidelijk zijn, maar zodra je zelf het tempo bepaalt met de schakelflippers, komt de aandrijflijn wat beter tot zijn recht. Dit is een eigenschap die je bij veel hybride voertuigen tegenkomt, maar de Tonale lijkt er net iets gevoeliger voor te zijn.

Een van de grote pluspunten van de Tonale is de manier waarop hij presteert wanneer je de grenzen opzoekt. Het onderstel is stijf en zorgt voor een sportieve rit die goed voelt op snelle bochtige wegen. Toch is dit niet altijd ideaal voor dagelijks gebruik. De ophangingsinstellingen kunnen wat onrustig overkomen op minder goede wegen, waarbij de auto behoorlijk hard aanvoelt. Dit kan als ongemakkelijk worden ervaren bij dagelijks gebruik, zeker op langzamere ritten over slecht wegdek.

De besturing van de Tonale is een ander aandachtspunt. Waar je van een sportieve Alfa Romeo misschien wat meer feedback verwacht, komt de besturing van de Tonale over als wat te vaag. Dit zorgt voor een gebrek aan contactgevoel met de weg, wat vooral merkbaar is bij snel en sportief rijden. Het is niet dat de besturing slecht is, maar het mist de precisie die je misschien van een auto met deze sportieve aspiraties zou verwachten. Toch vinden we dit vooral iets wat puristen zal opvallen, de meeste rijders zullen zich prima vermaken achter het stuur.

Wanneer je de Tonale instapt, is het eerste dat opvalt de ruimte. Het interieur is verrassend ruim, met voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers, wat de Tonale tot een praktische keuze maakt voor gezinnen of voor wie regelmatig met meerdere mensen reist. Het is prettig dat de auto niet alleen sportief is, maar ook een zekere mate van gebruiksgemak biedt. Overigens is 385 liter bagageruim niet overdreven veel.

De Tonale PHEV heeft een 15,5 kWh batterij, die een elektrische actieradius biedt van ruim 50 kilometer. Dit is voldoende voor de dagelijkse ritten in de stad of voor korte ritten, maar voor langere afstanden moet je wel op de benzinemotor rekenen. De oplaadsnelheid van 7,4 kW is netjes, maar niet bijzonder snel. In de meeste gevallen is 11kW standaard.

De Alfa Romeo Tonale PHEV is een auto die voor de juiste bestuurder veel te bieden heeft. Hij is snel, sportief en heeft een flink aantal praktische eigenschappen, zoals het ruime interieur. De aandrijflijn is krachtig, al is het hybride systeem niet altijd even soepel. Het onderstel is gericht op sportiviteit, maar kan voor dagelijks gebruik te stijf zijn, terwijl de vage besturing de rijervaring wat verwatert.

Wie op zoek is naar een sportieve auto met een Italiaans karakter en de mogelijkheid om ook elektrisch te rijden, zal de Tonale zeker kunnen waarderen. Maar wie vooral op zoek is naar verfijning, verfijnde technologie en ultiem rijcomfort, zou misschien beter bij een andere plug-in hybride SUV kunnen kijken.