BMW brengt een historisch label terug op de BMW 128ti. Een performance BMW met enkel en alleen voorwielaandrijving. Wie hier tien jaar geleden over begonnen was, hadden we spontaan voor gek verklaard. En toch hing het al een tijdje in de lucht. Met de BMW 128ti, wat staat voor ‘turismo internazionale’ vult BMW het gat tussen de 120i en de M135i. Eigenlijk is het een M auto, maar dan van de andere kant van de firma. De BMW 128ti is een door engineers onder handen genomen M135i die er al snel achter kwamen dat het misschien wel leuker zou kunnen. Maar is ie ook leuker? In dit autoverhaal lees je alles over de BMW 128ti.

De BMW M135i is absoluut geen slechte auto, maar voor ‘hot-hatch’ begrippen is hij wel aan de zware kant. De engineers uit Beieren hebben dus ingezet op gewichtsbesparing voor de 128ti. Om te beginnen moest de zware vierwielaandrijving het veld ruimen. Voor de 128 louter nog een aandrijfas tussen de voorwielen. Dat alleen al leverde een slordige 80 kilogram aan gewichtsverlies op. Dat samen met een wat aanpassingen in de ophanging en een aantal slimme technische snufjes zouden ervoor moeten zorgen dat de BMW 128ti minstens net zo leuk is om te rijden als een M135i.

Test BMW 128ti

Geschiedenis

Wel een performance auto maar geen M, hoe zit dat precies en wordt het zo niet een beetje verwarrend? Het ti label werd door BMW in het verleden gebruik als sportief sublabel. Aan het begin van deze eeuw bijvoorbeeld plakte BMW de type aanduiding op de 3-serie Compact, de voorloper van de BMW 1-serie. Maar bekender misschien nog zijn de illustere BMW 2002 ti en 2002 tii. U weet wel, die razendsnelle BMW’s met ronde achterlichten en een klein spoilertje. Mocht u ze niet kennen, zoek ze dan vooral even op. Het zijn inmiddels gewilde auto’s onder de verzamelaars. Afijn, met de nieuwe BMW 128ti blaast het merk het sportieve sublabel dus nieuw leven in.

Test BMW 128ti

Statistieken

Hoewel de 128ti dus geen M badge draagt mogen we deze 1-serie echt wel scharen tussen de hot hatches. Onder de motorkap bevindt zich namelijk een 2.0-liter motor met dubbele turbo die maar liefst 265 PK en 400 Nm produceer. Daarmee sprint de kleine krachtpatser in 6,1 seconde van 0 naar 100 en hij stopt pas met versnellen bij 250 km per uur. Met dergelijke cijfers is BMW’s ti zijn grootste concurrent, de Volkswagen Golf GTI, op alle fronten de baas. Bovendien verschillen ze in prijs nauwelijks van elkaar. Wat cijfers betreft brengt BMW dus een waardig alternatief ten tonele in dit segment.

Test BMW 128ti

Op de weg

Ook op het asfalt toont de BMW 128ti zich een ware hot hatch. De 128ti is zoals gezegd dus niet voorzien van BMW’s xDrive. De ti stuurt alle 265 Beierse paarden enkel naar de voorwielen. Tussen de voorwielen plaatst BMW een Torsen-sperdifferentieel dat de krachten perfect verdeeld tussen beide wielen. Tezamen met anders afgestelde dempers en veren maken deze BMW 128ti echt een leuke voorwiel aangedreven sportauto. En dat voor een merk dat toch vooral bekend staat goed sturende achterwielaandrijvers, knap werk BMW!

De 128ti overtuigt ook meer als hot hatch dan de M135i die meer aanvoelt als een opgeblazen en volgevreten doch zeer snelle BMW 1-serie. Nee, deze 128 is veel meer als een 1-serie in trainingspak. Iets dat toch echt past bij het imago van snelle hatchbacks als de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en Hyundai i30 N. Dat komt misschien ook wel omdat ‘onze’ 128ti is uitgevoerd in het wit met een heleboel rode ‘tuning’-achtige accenten. Een beetje jongensachtig, maar ook dat past wel weer bij het karakter.

Test BMW 128ti

Prijzen

Iets ander dat ons overtuigt is de prijs van de auto. Met een vanaf prijs van €53.600,- is de BMW 128ti €2.000,- duurder dan de Volkswagen Golf GTI. Maar dan krijg je 20 PK en 30 Nm extra ten op zichtte van de Golf GTI. Bovendien is de BMW 128ti echt een leuke aanvulling in dit segment. Een segment dat toch vooral gedomineerd wordt door die GTI uit Wolfsburg. Die prijs van de 128 is misschien wel een probleempje, want de M135i is meer dan 10 mille duurder. Treft BMW daarmee niet een concurrent in eigen huis?

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.