Er zijn maar weinig SUV’s die zo tot de verbeelding spreken als de BMW X7. Waardoor komt dat? We zochten het uit.
Front
Allereerst is er natuurlijk het front. Dat oogt zeer pompeus en indrukwekkend. Het is tegelijkertijd ook erg smaakgevoelig. Criticasters vinden het veel te overdreven. Desondanks is de BMW X7 één van de best verkochte auto’s in zn marktsegment. Ook buiten Europa weet het merk steeds meer kopers te vinden. In Nederland zijn er inmiddels honderden verkocht. Het grootste deel daarvan is verkocht in de ‘basis’ dieselvariant- de alsnog stevige 3.0 liter zescilinder. Een stapje hoger staat dus deze 40d, die 340pk levert. In hoeverre heb je dit extra vermogen nodig?
Ruimte in overvloed
Wanneer je om je heen kijkt in de BMW, valt op dat er ruimte in overvloed is. Op de voorstoelen, maar ook op de achterbank. Zelfs op de twee achterste stoelen kan je prima plaatsnemen als volwassene, vrijwel een unicum. Je zou prima op pad kunnen gaan met 7 volwassenen, daarvoor dien je de middelste rij wel wat naar voren te zetten. Op de twee achterste stoelen voel je je geheel afgeschermd van de omgeving. Echter, niet op een manier die claustrofobie opwekt, want je beschikt helemaal achterin over zowel twee grote zijruiten alsook een tweede(!) schuif- kanteldak. Die is helemaal naar eigen believen qua zonnewering in te stellen, het tweede dakraam kan echter niet open. Wel beschikken zowel de drie zitplaatsen op de middelste rij als de achterste twee stoelen over stoelverwarming. Voorin komt daar nog eens stoelventilatie en voor de bestuurder stuurwielverwarming bij.
Krachtige diesel
De 40d is – in tegenstelling tot wat de typeaanduiding doet vermoeden – een 3 liter zescilinder met 340pk. Daarmee weet deze kolos in 6,1 seconden naar honderd te sprinten, en het feest eindigt pas op een snelheid van 245 kilometer per uur. De motor is gretig, enthousiast en krachtig. Toch nodigt de auto niet uit tot sportief rijgedrag. Hoewel er veel werk is gemaakt van de wegligging en het zwaartepunt, is het veel aangenamer om gewoon rustig te cruisen met de Bimmer. Het zeer comfortabele onderstel in combinatie met luchtvering nodigt daartoe uit. Het praktijkverbruik kwam op een rit waarbij we ‘s avonds veelvuldig 130 kilometer per uur reden, uit op 1 liter per 12 kilometer. Dat is gewoon heel erg netjes voor een 2445 kilo wegende SUV.
Conclusie
De BMW X7 blijkt een geslaagde SUV in onze test. Vooral het onderstel, comfort en de ruimte zijn indrukwekkend. Dat geldt ook voor het verbruik. Dat is best laag. En dat is maar goed ook, want de motorrijtuigenbelasting die betaald moet worden voor de 2445 kilo is fors, heel fors. Daar staat tegenover dat concurrentie als de Mercedes GLS en Range Rover het niet veel beter doen op dit vlak. Afwerking en bedieningsgemak staan op een zeer hoog niveau, zoals we dat bij BMW gewend zijn. Sterker nog, de IX die we onlangs hebben getest, is al uitgerust met het voor BMW nieuwe connectiviteitssysteem, maar dat werkt minder goed dan we in deze X7 hebben ervaren. Voor de offroader of regelmatig-wintersporter komt daarbij goed van pas dat de vierwielaandrijving van de Bimmer uitmuntend is. Voor de pakweg 350 liter bagageruimte die je overhoudt met alle stoelen rechtop is de oplossing vrij eenvoudig, een dakkoffer met meer dan 400 liter is snel geïnstalleerd. Oftewel: de BMW X7 heeft zich bewezen als een zeer kwalitatieve speler in het topsegment. Ondanks de diesel blijft dit voorlopig wel het beste wat er leverbaar is op het gebied van auto’s met conventionele motoren.