Als een opkomende speler op het gebied van elektrische voertuigen heeft BYD met zijn nieuwste creatie, de BYD Dolphin, opnieuw de aandacht getrokken. Let wel, in thuisland China is dit merk enorm groot, en op het gebied van EV’s streeft het Tesla wereldwijd voorbij. Met zijn aantrekkelijke prijs, wendbaarheid en beloftevolle potentieel, heeft deze elektrische auto zeker enkele opmerkelijke kenmerken. Echter, zoals bij elke nieuwe technologie, zijn er ook een flink aantal nadelen die niet over het hoofd gezien kunnen worden.

Een van de meest opvallende aspecten van de BYD Dolphin is zijn toegankelijke prijs. Doordat de lonen en arbeidsomstandigheden in China op een veel lager niveau dan in het Westen liggen, kunnen de Chinezen uiterst goedkoop een auto fabriceren. En ook nog eens sneller dan in Europa.

Wat betreft prestaties, is de Dolphin echt prima voorzien. Verwacht geen wondersnelle sprinter, maar de acceleratie van nul tot honderd heeft plaats in een luttele 7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur. Houdt er in elk geval rekening mee dat een accu onder die omstandigheden en op die snelheid uiterst snel leeg is. In plaats van linear neemt het verbruik boven de 100 kilometer per uur exponentieel toe. In vergelijking met concurrentie is de BYD een stuk dorstiger. Dit kan een punt van zorg zijn voor mensen die regelmatig lange afstanden afleggen en niet altijd de mogelijkheid hebben om tussendoor op te laden.

Het vermogen bedraagt een nette 204pk en in combinatie met een gewicht van 1658 kilo is de wendbaarheid prima te noemen. Je beschikt in de BYD over een netto 60kWh accupakket, die bij de snellader in 41 minuten van 20 naar 80 procent wordt geladen. De maximale laadsnelheid bedraagt op papier 88kW. Dat is een lagere snelheid dan bij de concurrentie. Gewoon boordladen kan met 11Kw en dat is een gemiddelde waarde.

Het design is best guitig en daarmee scoort de Dolphin wel op de funfactor. Nadeel is de voorzijde, die door velen als oudbollig wordt omschreven. Op papier lijkt de vanafprijs met 30 mille een koopje, maar wanneer je de auto gaat aankleden kom je al snel op zo’n 35 tot 38 duizend euro. Voor die prijs heb je zometeen ook een volledig uitgeruste Renault 5, of een Opel Corsa-e. Qua accu zijn die net wat kleiner, maar de producten van Stellantis weten 5 tot 10Kwh stroom per honderd kilometer minder te verbruiken dan de BYD. Dan gaat de kostenteller al snel lopen, en lijken modellen als de Corsa-e en consorten toch een streepje voor te hebben. De kofferruimte van de BYD Dolphin is met iets minder dan 350 liter kleiner dan in een Volkswagen Polo.

Er zijn dus nog grote stappen te zetten voor het merk, maar de eerste poging is in elk geval goed gelukt.