Telkens weer valt de Hyundai IONIQ 6 in de prijzen. De meest recente viering komt van het befaamde ADAC die met tientallen elektrische auto’s een test op de lange afstand heeft uitgevoerd. Hoe ver komen EV’s op twee ladingen stroom – en dus met 1 laadstop? Tussen alle deelnemers wist de IONIQ 6 het meest te overtuigen met een afgelegde afstand van 931 kilometer. Dat is toch maar mooi vanuit Utrecht naar Oostenrijk. Tel uit je winst. Laadstress is er dus niet meer bij als het gaat om de IONIQ 6. En in tegenstelling tot andere deelnemers die soms zelfs uitgerust zijn met een meer dan 100 kWh grote accu, doet dit model het gewoon met 77,6 kWh bruto, en 74,0 kWh netto capaciteit. Wat een prestatie! Hoe beoordelen wij de held uit Zuid-Korea? Je leest het in deze test.

Bijzondere verschijning
Het moet je smaak zijn, maar je kunt niet ontkennen dat de designers met een gedurfd en gewaagd ontwerp zijn gekomen. Het ‘banaan’ design kan ons zeker bekoren. In de praktijk zal dit door een ieder voor zich beoordeeld moeten worden. De achterzijde oogt laag, sportief en gestroomlijnd. Je valt gelijk op tussen het ietwat saaie autopark dat ons land rijk is. Daarmee maakt de auto gelijk een statement. Op die auto van de fotoshoot zitten overigens digitale spiegels, waarvan het beeld geprojecteerd wordt op kleine schermen in het interieur. In de testvariant waren dit reguliere spiegels. Die laatste zouden we dan ook aanraden, aangezien digitale spiegels ons tot nu toe nog geen voordeel hebben geboden. Objecten zijn vaak veel verder weg dan op het scherm lijkt, de diepte is lastig inschatten. Het is een optie dus je kunt de 6 ook prima met standaard spiegels uitrusten. Gewoon niet aanvinken dus.

Snel, grote actieradius en bliksemsnel opladen
Een sprintje van nul tot honderd gaat dankzij de 325pk sterke elektromotor in 5,1 seconden. De topsnelheid is begrensd op 185 kilometer per uur, heel normaal voor EV’s van tegenwoordig. En zeg nu zelf, hoevaak rijdt je zo snel? En al helemaal niet in Nederland. De duw in de rug is stevig bij optrekken, daar zorgen de 605 Nm koppel wel voor. De accu gaat maar langzaam leeg. We haalden diverse malen tijdens onze varieerde verbruiksrit over 100 kilometer langs steden, snelwegen en binnenwegen slechts 15,4 kWh/ 100 kilometer. Oftewel, je komt richting de 500 kilometer ver op een acculading stroom. En dat terwijl de weersomstandigheden helemaal niet zo gunstig waren, een graad of 15 met wat motregen. Wordt het wat droger, dan duikt het verbruik naar zo’n 13,0 kWh / 100 kilometer, waarmee nog betere actieradius afstanden op het linker scherm zijn te toveren. Met een snelheid van snelladen tot 235 kW zit je dan ook zo weer vol tijdens een laadsessie, daar zorgt de 800V techniek wel voor.

Binnenin
Instappen gaat niet zo laag als je zou verwachten op basis van de foto’s. We weten dat veel consumenten hier veel waarde aan hechten. Je hoeft echt niet door de knieën om plaats te nemen achter het forse stuur. Dit stuur voelt goed aan en beschikt over voldoende bedieningsknoppen op het stuur. Je zit heerlijk op de beide voorstoelen. Maar ook achterin is er voldoende been- en hoofdruimte voor de passagiers. Isofix is op een prettige manier te gebruiken, je hoeft niet lang te zoeken naar de bevestigingspunten. De stengels achter het stuur voelen robuust aan. Sowieso vinden we in het interieur veel fysieke knoppen, waardoor je de gewenste functie snel kunt vinden. Het infotainmentsysteem werkt naar behoren en beschikt (uiteraard) ook over Android Auto en Apple Car Play. De graphics kunnen wel wat gedateerd ogen naar de maatstaven van de huidige tijd.

Conclusie
De Hyundai IONIQ 6 is een winnaar op vele fronten. Het design combineert elegantie met sportiviteit. Laden, rijden en optrekken gaat supersnel. De actieradius is verbluffend. Het comfort is heel goed, ondanks de forse wielen die onder het testexemplaar zaten (20 inch). Ook sturen gaat mooi direct, voorspelbaar en neutraal. Dankzij de zetels die in een lounge modus zijn te verplaatsen, kan je ook de 15 minuutjes dat je aan het snelladen bent op een lange rit even heerlijk de benen strekken. Op zo’n lange rit kan je met een grotere groep trouwens niet heel veel kwijt in de kofferruimte, die meet 401 liter. Maar dat is dan ook een van de weinige kritiekpunten die we hebben kunnen vinden. Of het moet de prijs zijn, want die is voor de complete uitrusting nog wel wat fors met een kaartje van boven de 60 mille. Vergelijk je dit echter met concurrenten zoals de NIO ET5, dan is het weer een koopje.