Tesla kwam, zag en overwon. Zeker met de komst van de Model 3 scoorde het merk hoge ogen. Het bleek de benchmark voor elektrisch rijden in het midden segment. Sinds 2019 is de prijs flink verlaagd en inmiddels onder de 45 mille uitgekomen, waardoor je in aanmerking komt voor de subsidie die geldt voor elektrische auto’s. Tel daarbij een zeer bruikbare accu, laag verbruik en een praktische indeling met minimalistisch design bij op, en je krijgt een aanbod dat nauwelijks te weerstaan is. Bovendien is daar met de vernieuwde versie een geheel nieuwe neus bijgekomen. En ook de achterzijde is onder handen genomen, waardoor de Model 3 weer helemaal een nieuw gezicht heeft gekregen. Het is niet bij uiterlijkheden gebleven, want ook binnenin zijn de nodige zaken aangepast. Zo zijn de materialen van een betere kwaliteit, maar is ook het stuur geheel nieuw.

De stengels achter het stuur ontbreken, we hebben enkel nog te maken met drukknoppen. Daarmee bedien je ook de knipperlichten, en op de snelweg is dat prima om van rijbaan te wisselen. Wanneer het echter gaat om rotondes, dan is dit best lastig. Het stuur is immers gedraaid, met name wanneer je driekwart de rotonde neemt. Dan is het echt zoeken naar de knop om aan te geven dat je rechtsaf slaat bij de rotonde, en niet verder de bocht met de rotonde vervolgt. Het resultaat is dat wachtende auto’s om de rotonde op te gaan best in verwarring zijn. Maar enfin, misschien wennen kopers er na een tijdje wel aan. We rijden immers de auto voor een week. We hebben dan trouwens wel gelijk het grootste kritiekpunt gehad, want verder zijn we vol lof over de Tesla Model 3.

Het verbruik van de Tesla Model 3 Long Range AWD is uitermate goed. De netto accu van 75kWh capaciteit ontlaadt zich met zo’n 15kWh per honderd kilometer. Dus, zonder al te veel korte ritjes en dus verlies van stroom bij het opstarten, parkeren, en de sentry mode (waarmee je live kunt meekijken om je auto heen) kan je dan tot wel 500 kilometer op een accu rijden. Daarbij hoef je niet eens heel erg op de snelheid te letten, tijdens de testperiode regende het veel en was het tussen de 5 en 10 graden celsius. We konden probleemloos tot 110 kilometer per uur op de snelweg rijden om het gemiddelde verbruik van zo’n 15kWh aan te houden. Wanneer je echt stevig gaat rijden en zo’n 135 kilometer per uur met tegenwind aanhoudt, kom je pas op 20kWh per 100 kilometer. Bij concurrentie gaat dat vaak een stuk dorstiger.

Qua connectiviteit is het echt in orde. De app laat je ongelooflijk veel data zien, zoals de binnentemperatuur in de cabine tijdens het parkeren, en kan je live meekijken in en om de auto heen. Ook kan je specifiek de bestuurdersstoel alvast voorverwarmen, of alleen het stuurwiel. Ideaal. Het werkt verslavend. Als de auto onderweg is, kan je thuis als eigenaar zien waar de auto is en hoe hard de auto rijdt. Dat kan natuurlijk altijd aan of uit worden gezet, maar is een best handige optie als je de auto aan zoonlief hebt uitgeleend. Stoelen zitten goed en comfortabel. Je merkt wel dat het een flink lage zit is, maar dat is niet hinderlijk.

Rijden gaat ongelooflijk stil en comfortabel. Daar is echt werk van gemaakt in vergelijking met de vorige variant. Het stuurwiel voelt robuust aan. In mum van tijd zit je op de honderd kilometer per uur, namelijk in zo’n 5,6 seconden. De top ligt op 225 kilometer per uur. Dankzij het netwerk van Tesla heb je altijd snelladers in de buurt, ook in het buitenland. Zelfs in het zuiden van Marokko zijn tegenwoordig superchargers te vinden. Op papier gaat laden met 250kW, enorm snel. In de praktijk ligt het tussen zo’n 150 en 250kW bij Tesla laders, afhankelijk van de generatie lader.

Tesla heeft weer een ongelooflijk goede deal neergezet met de nieuwe Tesla Model 3. Het is een aanbod dat niet is te weerstaan, en concurrentie heeft hier geen antwoord op. Ook de Chinese nieuwkomers als BYD niet. Tot nu toe is dit het beste aanbod in de markt.