De Volvo XC40 is één van de meest populaire auto’s van het eerste kwartaal van 2022. Draagt de volledig elektrische XC40 bij aan dit succes? En hoe zit het met de praktische bruikbaarheid, maar ook de actieradius en het snelladen? Je leest het in deze test.

Bekend uiterlijk
De Volvo XC40 is zeer zeker geen onbekende op de Nederlandse wegen. Sterker nog; in het segment is hij één van de meest gewilde auto’s. In het eerste kwartaal van 2022 was het zelfs de meest verkochte auto met een marktaandeel van 2,5 procent. Er gingen bijna 2000 exemplaren over de toonbank. Oftewel: hij is zeer populair. Dat heeft te maken met de goede rijeigenschappen, het prettige ruime interieur, de puike afwerking en de looks zullen velen kunnen bekoren. Waar het vooral om draait als we spreken over de elektrische variant, is de praktische bruikbaarheid. Want de XC40 is er naast benzine ook als plug-in-hybride te krijgen. Een deel van de verkopen komt op conto van de volledig elektrische variant. En daarmee gaan we op pad.

Zweedse werkplek
Bij instappen bemerken we dat alle knoppen op logische plaatsen zijn gegroepeerd. Het infotainmentsysteem is vernieuwd. Voortaan geheel gebaseerd op Google, en dat zorgt voor een plezierige omgang. De stoelen zijn bijna beroemd vanwege het fantastische zitcomfort. Bij de XC40 Electric is dat niet anders. Verder zijn veel materialen van een zachte en hoogwaardige snit, ook is er veel werk gestoken in de afwerking van het interieur. De met leder bekleedde pook ligt goed in de hand. Wel is de pianolak in die omgeving nogal besmettelijk, je ziet snel vette vingers afgedrukt staan. Een doekje in de buurt is dus wel een vereiste.
Ruim is het zeker, vooral op de achterbank zijn er zeeën van hoofd- en beenruimte. Voorin geldt dat ook. We zijn vooral fan van de hoofdsteunen, die erg comfort verhogend zijn. Achterin is er ruimte voor 413 liter bagage. Met de banken plat wordt dat zelfs 1373 liter.

Caravan
Enkele jaren geleden waren er geen elektrische auto’s te vinden die ook een caravan kunnen trekken. Inmiddels is dat veranderd. De XC40 Electric spant wat betreft kilo’s die het mag trekken de kroon.  Hij mag namelijk 1500 kilo meenemen op de haak. Niet langer is het argument dat je een aantal keren per jaar met de caravan op vakantie gaat een reden om af te zien van een elektrische auto. Tegelijkertijd moet opgemerkt worden dat het verbruik dan waarschijnlijk wel sterk toeneemt. Bovendien, het verbruik is onder normale omstandigheden al redelijk fors. We noteerden zo’n 30KW per 100 kilometer op de snelweg, waarbij snelheden werden gereden van 120 kilometer per uur. Het was avond en de temperatuur lag op pakweg 5 graden, waardoor je tijdens meer ideale omstandigheden wel een lager verbruik zult kunnen realiseren. Toch bepaalt het zwakste punt de sterkte van de kabel, dus het is wel goed om te noemen dat je onder die omstandigheden maximaal 200-250 kilometer kunt afleggen op een volle accu.

Conclusie
De Volvo XC40 is extreem populair, en voor het overgrote deel kunnen we dat succes zeker verklaren. De elektrische versie heeft wel wat last van de hoge CW-waarde, waardoor het verbruik fors is. Toch compenseert het comfortabele onderstel, de prettige rij-eigenschappen en de praktische bruikbaarheid die flinke consumptie. Met een 77KW accu is 300 kilometer actieradius mogelijk, maar dan moet je wel goed op je snelheid letten en vooral in de stad rijden. Op je snelheid letten is vrij lastig, want met 4,9 seconden van nul naar honderd is de 408pk sterke Zweed enorm krachtig. Het is een genot om in te rijden. De top ligt overigens op 180 kilometer per uur, zoals elke Volvo betaamt. Deze Volvo – afgeladen met alle denkbare luxe zoals standkachel, stuur- en stoelverwarming, leder – kost 63 mille. En dat is toch best een aanbieding, afgaand op de concurrentie.