Abarth is terug. En hoe! Het vermogen lijkt nog niet zo indrukwekkend, met op papier 155pk, maar in de praktijk voelt dit uiterst snel aan. Gek genoeg is de topsnelheid precies hetzelfde getal als het aantal paardenkrachten. Hard gaat ‘ie dus niet, maar nul tot honderd in 7 seconden is heel netjes. Bovendien kan je ‘m krijgen met geluid, terwijl dit toch echt een rasechte EV is. Een box onder de uitlaat doet vermoeden alsof dit een krachtige benzinevariant van de Abarth 500e is. Maar niets in minder waar, onder de motorkap ligt een elektromotor met een grootte van netto 37,3 kWh. Daarmee kom je zeker 300 kilometer ver, als je het tenminste wat rustiger aandoet. Druk je het stroompedaal helemaal naar beneden, dan is 200 kilometer een meer realistische opgave. Maar dat zal hoe dan ook een uitzondering zijn. Voortaan is hij er als 500 en in twee smaken, zowel als cabrio als in hatchback formaat. Wij rijden in de hatchback.

De Abarth laadt zowel AC als DC op. Het AC-laden aan de laadpaal gaat met 11kW, waardoor je dus in een slordige 3 uur vol zit. DC-laden gaat gek genoeg iets langzamer dan andere modellen uit het Stellantis concern, namelijk met 85kW in plaats van 100kW. Dankzij de relatief kleine accu zit je echter wel zomaar vol, van 20 naar 80 procent kost je 29 minuten van je tijd. Opvallend is dat de actieradius 250 kilometer, als het gaat om de WLTP norm. Dat correspondeert met een verbruik van 18 kWh per honderd kilometer. Dat is opvallend dorstig voor deze testmethode, die doorgaans veel zuiniger uitvalt dan de praktijk. In dit geval is de praktijk soms zelfs nog wat zuiniger dan de theorie. Netjes.

Naast het vermogen van 155pk laat de elektromotor 235Nm koppel los op de voorwielen. Dat voel je uiterst goed, maar de auto spint niet bij optrekken, zolang het wegdek droog is. Het rijgedrag is sportief, je mist de benzine nauwelijks. Voor de echte petrolheads zal het nog even wennen zijn, maar er is veel fun te beleven met dit karretje. De massa leeg is heel laag voor een elektrische auto, namelijk 1375 kilo. Dat helpt ‘m tijdens het rijden qua wendbaarheid. Ook hebben we het gevoel dat het zwaartepunt laag ligt. Een potje flink sportief sturen zit er wel in. Met de wielbasis van 2,32 meter voel je de souplesse van het onderstel, zeker in krappe bochten. Totaal is de lengte trouwens 3,63 meter, dus ook optisch is dit echt een klein gebakje.

De Abarth 500e is een interessante optie voor de voormalig verstokte petrolhead die aan de EV moet of wil, en echt iets anders opteert dan de rest. De Abarth is natuurlijk niet zo groot, maar voor een weekendje weg met twee personen voldoet 185 liter wel. Bovendien heb je naast dat kofferruim dan ook nog de achterbank tot je beschikking. De luxe die aan boord is, voelt weldadig aan. Materiaal gebruik is best prima. Opties als stoelverwarming of Apple CarPlay: het zit erop. Met de Abarth als reisgenoot voel je niet alleen dat je in een speciale auto rijdt, het is ook nog daadwerkelijk het geval. En dat is in een BEV toch best bijzonder.